FC6816 Projektování a tvorba školních vzdělávacích programů

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
1/1/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Anna Bayerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC6816/Kombi01: So 26. 2. 10:00–11:50 učebna 65, So 12. 3. 10:00–11:50 učebna 65, So 19. 3. 8:00–9:50 učebna 65, So 26. 3. 16:00–17:50 učebna 65, A. Bayerová
FC6816/Prez01: Út 18:00–18:50 laboratoř 84, Út 19:00–19:50 laboratoř 84, A. Bayerová
Předpoklady
Znalost obsahu Rámcového vzdělávacího programu, základů pedagogicko psychologických disciplín a oborových didaktik
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: Aplikovat rámcový vzdělávací program a jeho rozpracování do školních vzdělávacích programů. Přenášet celkové změny v pojetí a stylu práce školy a každého pedagoga do programu. Uplatňovat při tvorbě programu týmovou práci pedagogického sboru, která klade nové nároky na výkon pedagogického povolání a ovlivní práci managementu školy i jednotlivých vyučujících.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat rámcový vzdělávací program a jeho rozpracování do školních vzdělávacích programů na středních školách. Přenášet celkové změny v pojetí a stylu práce školy a každého pedagoga do programu. Dále potom uplatňovat při tvorbě programu týmovou práci pedagogického sboru, která klade nové nároky na výkon pedagogického povolání a ovlivní práci managementu školy i jednotlivých vyučujících
Osnova
  • 1. Struktura a obsah RVP. 2. Přípravná fáze před tvorbou ŠVP. 3. Struktura ŠVP a postup tvorby. 3.1 Úvodní identifikační údaje. 3.2 Profil absolventa. 3.3 Učební plán. 3.4 Učební osnovy. 3.5 Vzdělávací moduly. 3.6 Personální a materiální podmínky. 3.7 Spolupráce se sociálními partnery. 4.Rozpracování a realizace klíčových kompetencí a průřezových témat 4.1 Klíčové kompetence 4.2 Průřezová témata 4.3 Metodika práce s průřezovými tématy
Literatura
  • ČADÍLEK, Miroslav a Pavel PECINA. Teorie a praxe tvorby školních vzdělávacích programů. Praha: NÚOV, 2008, 110 s. info
  • viz Informace učitele
Výukové metody
Konzultace, přednáška, seminář.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen kolokviem. K udělení kolokvia je třeba odevzdat kolokviální práci v rozsahu 4 - 6 zaměřenou na podklady k tvorbě školních vzdělávacích programů.
Informace učitele
Metodika tvorby školních vzdělávacích programů. Praha: NUOV, 2005 Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha Odborné nakladatelství Verlag Dashofer, 2005 Doporučená: PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha, 1997. Projekt PilotS – Tvorba ověřování ŠVP. Praha: MŠMT, 2005. Studijní opory: IS MU: http://boss.ped.muni.cz/obchodsluzby/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.