PdF:HV019 Didaktické praktikum z HV 2 - Informace o předmětu
HV019 Didaktické praktikum z hudební výchovy 2
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HV019/01: Čt 10:00–11:50 učebna 21, D. Taylor
- Předpoklady
- HV018 Didaktické praktikum z HV 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-HV3S) (2)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Obsahová náplň předmětu úzce souvisí a je propojena s učivem probíraným v Didaktickém praktiku z hudební výchovy 1. Studenti se seznámí s vhodnými postupy a metodami pro rozvoj instrumentálních činností, tonálního cítění a nácviku vícehlasé písně. Pozornost je věnována uplatnění tonální písňové metody v praxi. Cílem předmětu je naučit studenty aplikovat různé typy instrumentálních doprovodů, tonální písňovou metodu a intonační postupy do praxe v propojení s dalšími hudebními aktivitami.
- Výstupy z učení
- Student:
- dovede vytvořit tematické celky a následně je realizovat v praxi (stavba a průběh vyučovací hodiny);
- dovede použít intonačních cvičení v praxi ;
- umí aplikovat tonální písňovou metodu a intonační postupy do praxe v propojení s dalšími hudebními aktivitami (melodizace, rytmizace předvětí – závětí, ukončená a neukončená melodie atp.);
- osvojí si metodický nácvik jednohlasé písně – nácvik intonací a smíšeně (imitací a intonací) a vícehlasé písně;
- umí vytvořit jednoduché instrumentální doprovody k osvojeným písním;
- vytvoří PowerPoint prezentaci na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k hudebněnaukovému jevu;
- osvojí si základní taktovací schémata a umí je aplikovat při práci s dětským kolektivem;
- prokáže dovednosti ve hře na zobcovou sopránovou flétnu - Osnova
- Základní pojmy z didaktiky hudební výchovy:
- - kurikulární dokumenty – RVP, ŠVP,TVP, IVP, třídní kniha, výkaz, katalogový list
- - podmínky pro výuku, vybavení a časová dotace na různých školách
- - tvoření tematických celků a jejich realizace ve vyučovací hodině
- - stavba a průběh vyučovací hodiny
- - osobnost pedagoga HV
- - hodnocení a klasifikace
- Percepční činnosti: Intonace a sluchový výcvik. Intonační metody: Solmizace; Číselná metoda Čestmíra Staňka; Metoda Ku-ku; Fr. Lýsek; L. Daniel: Tonální písňová metoda – výška tónu, pohyb melodie a diatonické postupy; volné nástupy; opěrné písně. Rozvoj tonálního cítění.
- Metodický nácvik jednohlasé písně – nácvik intonací a smíšeně (imitací a intonací) a vícehlasé písně.
- Realizace intonačních cvičení v praxi.
- Realizace PowerPoint prezentace na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k hudebněnaukovému jevu;
- Hra na sopránovou zobcovou flétnu.
- Dirigování ve 2/4, ¾ a 4/4 taktu (předtaktí, kánon).
- Literatura
- povinná literatura
- HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994. LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro obor Učitelství 1. stupně ZŠ. (Distanční výuková opora) OU, Ostrava, 2004. SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
- SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy. 2, Na druhém stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 349 s.
- doporučená literatura
- JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole II. - Práce s písní. Hradec Králové: ORLICE, 1997. 54 s.
- VÁŇOVÁ. H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha 2004. (PUTI) VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha: SPN 1984.(PT)
- HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
- SEDLÁK, F. Didaktika 1. Praha: SPN, 1984. 311s.
- VÁŇOVÁ, H. Dětská vokální tvořivost. Praha: UK Praha. 1982.
- SLAVÍKOVÁ, Marie. Psychologické aspekty hlasové výchovy žáků základní školy. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita v Plzni, 2003, 105 s. ISBN 8070432616. info
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv – dechová, hlasová, intonační a rytmická cvičení, opěrné písně – doprovod na elementární hudební nástroje; dirigování. Hra na klavír/housle a zobcovou flétnu; hra na tělo. Vypracování seznamu opěrných písní ze známých populárních a umělých písní. Vytvoření jednoduchých instrumentálních doprovodů k osvojeným písním. Vytvoření PowerPoint prezentace na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k hudebněnaukovému jevu a jejich odprezentování v semináři.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář
Ukončení: zkouška.
a) U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti v písemném testu a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktické praktikum z hudební výchovy 1 a 2 zpěv, dirigování, hra na klavír/ housle, zobcovou flétnu aj.
b) Minimálně 80% aktivní účasti v semináři.
c) Vypracování PowerPointové prezentace na vybraný hudební nástroj a pracovního listu s hudebněnukovému jevu.
d) Zvládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (orientace v tóninách C dur, D, dur, G dur, F dur); 5 lidových písní.
e) 20 lidových písní (z toho 8 vícehlasých), 4 umělé a 4 populární písně: zpěv, hra na klavír/housle – transpozice o velkou sekundu (nahoru i dolů), dirigování. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/HV019