PdF:IAJk07 Fonetika a fonologie 2B - AJ - Informace o předmětu
IAJk07 Fonetika a fonologie 2B - AJ
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Šárka Dohnalová (cvičící)
- Garance
- Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IAJk07/OS01: Pá 18. 2. 10:00–11:50 učebna 6, Pá 4. 3. 10:00–11:50 učebna 6, Pá 18. 3. 10:00–11:50 učebna 6, Pá 1. 4. 10:00–11:50 učebna 6, Pá 22. 4. 10:00–11:50 učebna 6, Pá 6. 5. 10:00–11:50 učebna 6, Š. Dohnalová
- Předpoklady
- IAJk01 Fonetika a fonologie 1A - AJ
IAJk01 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- This course explores those areas of English pronunciation that Czech students of English find difficult. Students are able to work with authentic materials, mimicking and drill help Ss to reach this higher level of pronunciation. Students are also trained to transcribe heard and seen text, and to enhance their ability to transfer our classroom materials to the primary school environment. Self-study is a crucial part of this course. Throughout the semester students are encouraged to link theory in the classroom to practice at schools via practical tasks.
- Výstupy z učení
- The student: - has established his/her pronunciation of the phonemic system (according to IPA); - is able to transcribe longer utterances; - is able to read longer utterances written in transcription; - is able to give a presentation on how to read an English book to a child and is able to support this presentation with materials used as a part of his/her teaching practice experience; - knows basis terminology focusing on the suprasegmental area of pronunciation; - knows where the materials used in the lessons come from and is able to look for similar materials; - is able to reflect on his/her own pronunciation on not only the segmental level but also on the suprasegmental level; - is able to apply gained knowledge.
- Osnova
- Themes: 1. ear-training 2. methodology of the subject 3. linking 4. weak forms 5. sentence stress 6. word stress 7. intonation 8. how to creat jazz chants 9. how to prepare reading a children´s book 10. how to read poems
- Literatura
- MARKS, Jonathan. English pronunciation in use : self-study and classroom use. Cambridge: Cambridge University Press, 2007, 5 zvukový. ISBN 9780521672641. info
- OAKLANDOVÁ, Gabriela. A Workbook of English Pronunciation for Teachers II. Brno: MU, 2006, 44 s. info
- Clear Speech : pronunciation and Listening Comprehension in ... 7. vyd. Cambridge: Cambridge University Press, 1992, 67 s. ISBN 0-521-28791-X. info
- ROACH, Peter. Introducing phonetics. London: Penguin English, 1992, 128 s. ISBN 0-14-081019-6. info
- English phonetics and phonology : a practical course. Edited by Peter Roach. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1991, x, 262. ISBN 0521407192. info
- Výukové metody
- Methods: home practice, classroom discussions, students' presentations, home assignments, home projects, one-to one consultations, observations.
- Metody hodnocení
- Requirements: written test + an oral interview (70% pass mark), three one-to-one consultations, teaching practice task, journal.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2116
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/IAJk07