IBIk04 Úvod do didaktiky předmětů Člověk a jeho svět

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IBIk04/01: Pá 18. 2. 15:00–15:50 učebna 2, Pá 25. 2. 11:00–11:50 učebna 2, Pá 11. 3. 10:00–10:50 učebna 2, Pá 25. 3. 14:00–14:50 učebna 2, Pá 1. 4. 13:00–13:50 učebna 2, Pá 8. 4. 10:00–10:50 učebna 2, 11:00–11:50 učebna 2, Pá 22. 4. 17:00–17:50 učebna 2, I. Frýzová
IBIk04/02: Pá 18. 2. 15:00–16:50 učebna 2, Pá 25. 2. 10:00–10:50 učebna 2, 10:00–10:50 Virtuální místnost, Pá 11. 3. 13:00–13:50 Virtuální místnost, 13:00–13:50 učebna 2, Pá 25. 3. 16:00–17:50 Virtuální místnost, Pá 1. 4. 14:00–14:50 učebna 2, 14:00–14:50 Virtuální místnost, So 9. 4. 8:00–9:50 Virtuální místnost, Pá 22. 4. 18:00–18:50 Virtuální místnost, I. Frýzová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na získání základní orientace v ukotvení předmětů vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na 1. stupni základní školy, ale také specifickým požadavkům při výuce přírodovědných a společenskovědných témat z hlediska organizačních forem, výukových metod, didaktických prostředků, didaktických principů (regionální princip) a především aktuálním trendům ve využívání konstruktivistického a neurovědního přístupu ve výuce těchto předmětů.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět •, • struktuře vzdělávacích obsahů, • specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům. Na konci výuky předmětu bude student schopen: - rozumět a vhodně formulovat vzdělávací cíle ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti - rozliší výhody a nevýhody různých organizačních forem ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti, vhodně je aplikuje do své výuky - ve výuce využívá rozmanité výukové metody (pozorování, experiment, práce s mapou/atlasem, determinace pomocí atlasu/určovacího klíče, práce s obrazem, vyprávění, …) a vhodně je zařazuje do různých fází vyučovací hodiny - samostatně připraví odborně správné didaktické prostředky do výuky využívající informace z regionu místa bydliště či pedagogického působiště - připraví, vyhodnocuje a využívá nástroje k diagnostice žákovských prekonceptů, znalostí, postojů a pracovních návyků.
Osnova
  • 1. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program – Člověk a jeho svět. 2. Prekoncepty – význam a diagnostika, využití ve výuce 3. Transmisivní vs. konstruktivistický a neurovědní přístup ve výuce předmětů o člověku, přírodě a spolčenosti 4. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr. 5. Didaktické prostředky - vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. 6. Organizační formy specifické ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti (terénní výuka, výuka na školním zahradě, výuka v laboratoři, beseda, exkurze, …) 7. Výukové metody – slovní (vyprávění, práce s textem, …) 8. Výukové metody – názorně demonstrační (pozorování, práce a mapou/obrazem, …) 9. Výukové metody – dovednostně-praktické – práce s měřidly, práce s určovacím klíčem, … 10. Alternativní metody, badatelsky orientovaná výuka, integrovaná tematická výuka, projekty 11. Diagnostika a hodnocení ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti 12. Výchovné hodnoty ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická), návaznost na průřezová témata a klíčové kompetence
Literatura
    doporučená literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
    neurčeno
  • Wynne Harlen: The Teaching of Science in Primary Schools (2018), Taylor & Francis Ltd
  • TUNNICLIFFE, Sue Dale. Starting inquiry-based science in the early years : look, talk, think and do. New York: Routledge, 2016, 164 stran. ISBN 9781138778566. info
  • BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, Ivana. Aktivní konstrukce přírodovědného poznání žáků primární školy. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2005, 184 s. ISBN 8070447230. info
Výukové metody
teoretická příprava + diskuse, skupinový projekt
Metody hodnocení
písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.