ICJk05 Česká literatura v čítankách

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace. 2 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Ester Nováková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ICJk05/OS01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. E. Nováková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student si po úspěšném absolvování předmětu upevní literárněhistorické povědomí o literatuře pro mládež jako součásti celonárodního písemnictví, a to zejména ve vztahu k tzv. čítankovým autorům a současným interpretacím jejich tvorby (s ohledem na rozkolísanou úroveň literárněhistorických vědomostí u absolventů různých typů středních škol).
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- syntetizovat literárněhistorické poznatky i v kontextu národních dějin;
- interpretovat literární dílo a uplatnit literárněvědné znalosti;
- identifikovat a shrnout důležité rysy jednotlivých období vývoje českého písemnictví pro mládež v 19. století;
- identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období.
Osnova
  • 1. Národní obrození, jeho charakteristika; charakteristika uměleckých směrů 19. stol. 2. Významné osobnosti celonárodního písemnictví v počátcích obrození. J. Dobrovský a kodifikace češtiny, J. Jungmann a jeho působení, A. J. Puchmajer, V. M. Kramerius, dobové divadelnictví. 3. F. L. Čelakovský a ohlasová poezie, romantismus v české literatuře. 4. Lidová slovesnost a její adaptátoři a sběratelé. 5. Mravoučné spisy. 6. Próza s dívčí hrdinkou, próza F. Douchy a F. Pravdy. 7. Vznik poezie pro děti – K. Vinařický a F. Doucha. 8. Zábavná četba. 9. Druhá polovina 19. století: společenský kontext, tvorba májovců, ruchovců a lumírovců. 10. F. Bartoš a jeho folklorní program, adaptace lidové pohádky. 11. Zrod moderní poezie pro děti – J. V. Sládek, J. Kožíšek, K. V. Rais. 12. Próza ze života dětí a próza s dívčí hrdinkou, dobrodružná próza a próza s historickou tematikou druhé poloviny století.
Literatura
    povinná literatura
  • Zapletal, Zdeněk. Přehled literatury pro mládež a četby mládeže za obrození. Brno 1989.
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Přehled literatury pro mládež od počátků do r. 1945. Brno: CERM, 1995. ISBN 80-85867-48-6. info
  • SIEGLOVÁ, Naděžda. Nástin dějin literatury pro mládež a četby mládeže druhé poloviny 19. století. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 89 s. ISBN 8021002441. info
  • SIEGLOVÁ, Naděžda. Literatura pro mládež a četba mládeže od devadesátých let 19. století do první světové války. Vyd. 1. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1990, 78 s. ISBN 8021001003. info
    doporučená literatura
  • MORAVA, Jiří. Havlíček v Brixenu. Vyd. 1. Praha: Regulus, 1997, 131 s. : f. ISBN 80-901564-7-9. info
  • MORAVA, Jiří. Někdejší Betty. 2., nezm. vyd. Praha: Český spisovatel, 1996, 207 s. ISBN 802020640X. info
  • MORAVA, Jiří. C. k. disident Karel Havlíček. Vyd. 1. Praha: Panorama, 1991, 312 s., fo. ISBN 80-7038-059-4. info
    neurčeno
  • GALÍK, Josef. Panorama české literatury :(literární dějiny od počátků do současnosti). Edited by Lubomír Machala - Eduard Petrů. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1994, 547 s. ISBN 80-85839-04-0. info
Výukové metody
Typ výuky: konzultace. Prostřednictvím vybraných témat se studenti seznamují s literárněvědnou metodologií.
Metody hodnocení
K získání zápočtu je zapotřebí úspěšně absolvovat písemný test s literárněhistorickým zaměřením. Test sestává z otevřených otázek, celková klasifikace nesmí přesáhnout průměr 2,9.
Informace učitele
V případě online výuky se i zápočtový test píše online (skrze Odpovědníky v ISu).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023.