IVVp03 Umění a tvorba 2

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ester Hotová (cvičící)
Mgr. Petr Kamenický, Ph.D. (cvičící)
MgA. Andrea Kaňkovská (cvičící)
MgA. Bc. Marta Kovářová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Eliška Lomičová (cvičící)
Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Němcová, Ph.D. (cvičící)
MgA. Tereza Sikorová (cvičící)
Garance
MgA. Bc. Marta Kovářová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IVVp03/01: Út 14:00–15:50 učebna 13, Út 14:00–15:50 učebna 15, M. Kovářová, T. Sikorová
IVVp03/02: Po 15:00–16:50 učebna 13, Po 15:00–16:50 učebna 15, E. Hotová, P. Kamenický
IVVp03/03: Čt 18:00–19:50 učebna 15, Čt 18:00–19:50 učebna 13, E. Lomičová, J. Nedomová
IVVp03/04: Út 8:00–9:50 učebna 13, Út 8:00–9:50 učebna 15, A. Kaňkovská, D. Němcová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je rozvoj vlastního tvůrčího potenciálu studentů tak, aby byli schopni své dovednosti a poznatky z výtvarné tvorby aplikovat v didaktické přípravě a pedagogické praxi. Formou výtvarných etud v ploše budeme ve studentech rozvíjet kreativitu a schopnost sebereflexe.
Výstupy z učení
Studenti si osvojí konkrétní výtvarné postupy, projeví základní znalost odborné terminologie. Po absolvování předmětu budou schopni použít výrazové vlastnosti výtvarných médií v ploše, ovládat elementární výtvarné dovednosti a aktivně je využívat ve vlastní tvorbě. Student vytvoří sérii prací v malbě, kterou zkonzultuje. Prací budou tematicky nebo reflektivně navázány na tvorbu konkrétního umělce.
Osnova
  • Teoretická východiska - analýza vybraných výtvarných děl. Praktická výtvarná aktivita s důrazem na malbu, jako nejužívanější výtvarné médium. Osvojení elementárních výtvarných dovedností a jejich aktivní využití ve vlastní tvorbě. Osvojení terminologie vyjadřovacích prostředků malby: tempera, akvarel, kvaš, suchý pastel, olejové barvy. Experimenty s různými materiály a instrumenty, zkoumání výrazových vlastností výtvarných prostředků. Reflexe – rozvíjení komunikačních dovedností s důrazem na etiku projevu a formulování postojů s uplatněním odborné terminologie.
Literatura
    povinná literatura
  • Stadlerová, H. & kol. (2010). ZOP Zkušenost, odbornost a praxe v psychodidaktické přípravě učitele výtvarné výchovy v primárním vzdělávání. Brno: MU PdF.
  • ZHOŘ, Igor. Výtvarná výchova v projektech. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1996, 87 s. ISBN 80-85808-30-7. info
    doporučená literatura
  • Babyrádová, H. (2005). Výtvarná dílna. Praha: TRITON.
  • Roeselová, V. (2000). Proudy ve výtvarné výchově. Praha: SARAH.
  • ZHOŘ, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 165 s. ISBN 8004255558. info
Výukové metody
teoretický kontext, praktické tvůrčí aktivity
Metody hodnocení
ústní konzultace a interpretace
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.