PdF:IVc511 Úvod do etického a profesního - Informace o předmětu
IVc511 Úvod do etického a profesního chování v behaviorální analýze
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/0/1.3. 15 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Chrapková (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
PaedDr. Lucia Mikurčíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ivana Trellová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Behaviorální analytik - akreditovaný kvalifikační kurz (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět se zaměřuje jak na témata etického chování při jednání s lidmi v souvislosti s poskytováním zdravotní péče obecně, tak na specifika etického chování při využívání programů behaviorální intervence a zodpovědnosti vůči pacientům/klientům společně se odpovědností vůči dalším zainteresovaným osobám (osobám blízkým, zákonným zástupcům apod.). Cílem předmětu je seznámit účastníky s etickými a profesionálními standardy, které vycházejí z mezinárodních pravidel pro zodpovědné chování asistentů behaviorálních analytiků, které jsou definovány v Etickém kodexu behaviorálních analytiků (Professional and Ethical Compliance Code for Behavior Analysts). V rámci výuky budou také prezentovány a rozebírány každodenní etické výzvy v praxi asistenta behaviorálního analytika a jejich správné řešení. Cílem kurzu je seznámit studenty s etickými a profesionálními standardy, které vycházejí z BACB pravidel pro zodpovědné chování behaviorálních analytiků. V rámci jednoho výukového bloku budou rozebrány také každodenní etické výzvy.
- Výstupy z učení
- Absolventi předmětu znají a dokáží jednat dle etických standardů nelékařských zdravotnických povolání a etického kodexu behaviorálních analytiků (Professional and Ethical Compliance Code for Behavior Analysts). Dokáží vysvětlit, co je obsahem zodpovědného chování behaviorálního analytika a asistenta behaviorálního analytika vůči pacientům/klientům a ostatním zainteresovaným osobám. Znají práva pacientů a povinnosti zdravotnického personálu. Dokáží popsat a reflektovat situace, kdy může dojít k porušení etických pravidel a dokáží navrhnout způsob řešení etického nebo profesního konfliktu.
- Osnova
- Úvod do etických a profesionálních standardů, právo na efektivní intervenci, právo na efektivní vzdělávání, všeobecný úvod do etiky
- Základní etické principy, nejčastější etické problémy
- Odpovědné chování behaviorálního analytika (pravidlo 1.0 a 6.0)
- Hodnocení chování
- Behaviorální analytici a program pro změnu chování
- Literatura
- Professional and Ethical Compliance Code for Behavior Analysts. (2014). Littleton, CO: Behavior Analyst Certification Board. Dostupné z https://www.bacb.com/wp-content/uploads/BACB-Compliance-Code-english_190318.pdf
- Soubor profesních a etických zásad pro behaviorální analytiky. (2014). Littleton, CO: Behavior Analyst Certification Board. Dostupné z https://csaba.cz/wp-content/uploads/2019/03/160925-compliance-code-czech.pdf
- COOPER, John O., Timothy E. HERON a William L. HEWARD. Applied behavior analysis. Third edition. Harlow: Pearson, 2020, 945 stran. ISBN 9781292324630. info
- Výukové metody
- přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/IVc511