PdF:IVc607 Základy diagnostiky a aplikace - Informace o předmětu
IVc607 Základy diagnostiky a aplikace metod behaviorální změny
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/0/1.5. 18 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Chrapková (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Behaviorální technik - akreditovaný kvalifikační kurz (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět představuje základy diagnostiky a zákonitostí a pravidel pro aplikaci postupů směřujících ke změně chování jedince. V rámci předmětu budou vysvětleny základní principy a postupy funkčního hodnocení chování pomocí přímých i nepřímých behaviorálních diagnostických metod a technik. Předmět představí postupy funkční analýzy chování, včetně jejich variací (např. zkrácená funkční analýza chování, analýza chování s využitím latence nebo prekursorů problémového chování), zákonitosti ovlivňující chování jedince a vzájemné vztahy mezi antecedenty, chováním a následky chování (např. pozitivní a negativní posílení, vyhasínání, vytváření nových posílení, atd.). V neposlední řadě se předmět zaměří na postupy pro modifikaci chování a učení nových dovedností v konkrétních situacích. Součástí předmětu je i praktický nácvik metod behaviorální změny.
- Výstupy z učení
- Absolvent předmětu dokáže popsat základy funkčního hodnocení a funkční analýzy chování a prakticky provést asistenci při funkčním hodnocení chování a provádění funkční analýzy chování. Porozumí základním pojmům a postupům aplikace metod behaviorální změny, např. pozitivní a negativní posílení, vyhasínání, vytváření nových posílení, atd. Prakticky provádí aplikace metod behaviorální změny, zejména využívá posilování, využití promptů (dopomoci) a jejich postupné odstraňování. Prakticky zvládne techniky intenzivního učení, včetně bezchybného učení a metod opravy chyby.
- Osnova
- základy funkčního hodnocení a funkční analýzy chování
- asistence při funkčním hodnocení chování
- provádění funkční analýzy chování
- posilování
- rozvrhy posilování
- trest
- využití promptů a jejich postupné odstraňování
- intenzivní učení (discrete trial training)
- Literatura
- MAŠTENOVÁ, Z. Využitie aplikovanej behaviorálnej analýzy vo vzdelávaní detí s poruchami autistického spektra a inými vývinovými poruchami. In: Špeciálny pedagóg. Časopis pre špeciálnopedagogickú teóriu a prax 2016, 5 (1), s. 71-77
- BARBERA, M. L., RASMUSSEN, T. Rozvoj verbálního chování: Jak učit děti s autismem a jinými vývojovými postiženími 1. vydání, 1. dotisk, MU Brno, 2019. 207 s. ISBN 978-80-210-9212-9
- COOPER, J. O., HERON, T. E., HEWARD, W. L. Applied Behavior Analysis 2 vydání. Harlow: Pearson Education Ltd., 2014. 751 s. ISBN 978-1-29202-321-2
- Výukové metody
- přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/IVc607