PdF:KL02 Improvizace - Informace o předmětu
KL02 Improvizace
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (hlavní prezenční) (program PdF, B-KL3S)
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (vedlejší prezenční) (program PdF, B-KL3S)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základními principy klavírní improvizace, odstranit strach ze hry bez přípravy, rozvíjet schopnost studentů reagovat alespoň na elementární úrovni na nonverbální podněty spoluhráče, seznámit je s principy modality a se základy práce s lidovou písní, jakožto se zdrojem motivicko tematické práce. Dílčím cílem je seznámit studenty s různými možnostmi doprovodu lidové písně a nutností hledat samostatně hranice estetické přijatelnosti svobodně volených variant.
- Osnova
- 1. – 3. Základní principy klavírní improvizace, odstranění strachu ze hry bez přípravy 4. – 5. Čtyřruční improvizace 6. – 8. různé možnosti doprovodu lidové písně 9. Hudební vtip v doprovodu lidové písně 10. – 12. Vytváření rozsáhlejších improvizovaných celků na základě rámcového formálního projektu
- Literatura
- MARTIENSSEN, C. A. Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Bratislava: Opus. 1985.
- HRADECKÝ, E. Hrajeme na klavír podle akordických značek. Praha: Hradecký, 1992. 186 s.
- RISINGER, Karel. Hierarchie hudebních celků. 1. vyd. Praha: Panton, 1969. 228, [3] s. Hudební vědy. Řada B, sv. 8.
- HAVASOVÁ, K. Nebojte se trémy. Praha: Supraphon, 1. vyd. 1990. ISBN 80-7058-155-7
- MARCOLOVÁ, J. Klavírní improvizace. Praha: Panton, 1989. 36 s.
- HEBLE, Ajay a Mark LAVER. Improvisation and music education: beyond the classroom. London: Routledge, 2016. Routledge studies in music education, 3. ISBN 9781138830165.
- Výukové metody
- Praktická cvičení.
- Metody hodnocení
- Zkouška. Vyžadována domácí práce, povinnost navštěvovat výuku.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/KL02