PdF:MA0024 Historie matematiky - Informace o předmětu
MA0024 Historie matematiky
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 1/2/1. 12 hodin (kombinovaná forma). 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Helena Durnová, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Karel Lepka, Dr. (přednášející) - Garance
- Mgr. Helena Durnová, Ph.D.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- St 14:00–14:50 učebna 32
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MA0024/01: Čt 11:00–12:50 učebna 7, H. Durnová, K. Lepka
MA0024/02: Čt 8:00–9:50 učebna 37, H. Durnová, K. Lepka - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto předmětu bude student seznámen se stručnou historií matematiky od pravěku až po současnost. Bude schopen získané poznatky využívat při výuce.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen pohovořit o hlavních obdobích vývoje matematiky.
- Osnova
- Osnova přednášek: Vznik matematiky. Matematika ve starém Egyptě a Mezopotámii. Matematika v klasickém Řecku, první krize v dějinách matematiky. Středověká matematika. Vznik a vývoj infimitezimálního počtu, druhá krize. Matematika 19. století. Třetí krize v matematice. Někteří významní matematikové. Četba: Křišťan z Prachatic: Algorismus prosaycus Alcuin: Propositiones ad Acuendos Juvenes (výběr) Staroegyptské úlohy (úlohy o chlebu a pivu, počítání se zlomky) Různé definice limity Učebnice praktické matematiky
- Literatura
- doporučená literatura
- Historie matematiky I : seminář pro vyučující na středních školách : Jevíčko, 19.8.-22.8.1993 : sborník. Edited by Jindřich Bečvář - Eduard Fuchs. 1. vyd. Brno: Jednota českých matematiků a fyziků, 1994, 241 s. info
- ŠEDIVÝ, Jaroslav. Světonázorové problémy matematiky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 220 s. info
- ŠEDIVÝ, Jaroslav a Jaroslav FOLTA. Světonázorové problémy matematiky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 200 s. info
- Výukové metody
- Přenáška, seminář s aktivní účastí studentů, domácí úkoly (četba) a seminární práce na zvolené téma.
- Metody hodnocení
- Hodnocení aktivity ve cvičení. Kolokvium na základě rozpravy nad seminární prací.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Semináře jsou vyučovány v angličtině.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/MA0024