MSBP_HC4 Hudební činnosti 4

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBP_HC4/01: Út 10:00–10:50 učebna 21, D. Taylor
Předpoklady
MSBP_HC3 Hudební činnosti 3
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu je student schopen využívat nástroje Orffova instrumentáře v praxi. Dovede vytvořit partituru k písni. Osvojit si základní hudebně-pohybové prvky a využívat pohybové aktivity v rámci mezipředmětových vazeb.
Osnova
  • 1. Instrumentální činnosti – rytmické a melodické doprovody; hudební nástroje – dělení; Orffův instrumentář. 2. Rituální a jiné muzikoterapeutické hudební nástroje a jejich využití v předškolním vzdělávání. 3. Kreativní hudební nástroje (ručně vyrobené); netradiční pomůcky k hudebním hrám. 4. Boomwhackery – způsob hry, využití, notace. 5. Hudebně-pohybová výchova – taneční a pohybová hra. Elementární pohybové prvky – hra na tělo, imitační hry, dirigování (předtaktí). 6. Příprava jedné didakticky zacílené hudební aktivity pro vzdělávání dětí v MŠ.
Literatura
    povinná literatura
  • LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. 2. vydání. Praha: Raabe, 2006, 165 stran. ISBN 9788087553657. info
    doporučená literatura
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s~nimi. Praha, Portál, 1999, 152 s. ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. – BUREŠOVÁ, V. Písničky a jejich dramatizace. Praha, Portál, 2000, 160 s.
  • JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Muzikservis. 1998.
  • VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Comenium musicum, 1987.
  • JURKOVIČ, Pavel. Na dávanou, Supraphon, Praha 1987, 52 s. KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v~1. – 5. ročníku základní školy. Brno 1985, 68 s.
  • EBEN, Petr – HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola I – V. SUPRAPHON, Praha, 1969 – 1998, 485 s. PACOVSKÁ,Květa. Muzikanti, co děláte?,Panton, 1988, 51 s.
  • TAYLOR, D. Metodika hry na ozvučné trubice BOOMWHACKERY. Brno, MSD, 2019. ISBN 978-80-7392-299-3.
  • KOPECKÝ,J. – SYNEK, J. – ZOUHAR, V. Hudební hry jinak. Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování. Brno, JAMU, 2014.
  • KNOPOVÁ, B. Hudebně pohybová výchova v 1. – 5. ročníku ZŠ. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha, 2000.
  • COUFALOVÁ, G. – MEDEK, I. – SYNEK, J. Hudební nástroje jinak. Netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů. Brno, JAMU, 2013.
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – jednohlasá píseň: doprovod na nástroje Orffova instrumentáře; dirigování. Hra na klavír a sopránovou zobcovou flétnu; hra na tělo. Zpracování a zápis rytmického či melodického instrumentálního doprovodu do partitury. Práce na přípravě jedné didakticky zacílené hudební aktivity pro vzdělávání dětí v MŠ. Práce na učitelském portfoliu k hudebním činnostem v MŠ.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář. Požadavky k zápočtu: a) minimálně 80% aktivní účasti v seminářích; b) ovládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (5 lidových písní, 3 písně v úpravě pro malé děti (h1,a1,g1,c2,d2)); c) 10 lidových písní, 2 písně od Ladislava Němce a 2 umělé písně: zpěv, hra na klavír – transpozice 2 lidových písní o velkou sekundu (nahoru i dolů), dirigování, doplňkový doprovod k písním(rytmický, instrumentální či pohybový); d) 5 říkadel/básniček – doprovod rytmický či pohybové ztvárnění; e) zpracování partitury ke 2 písním s využitím elementárních rytmických a melodických hudebních nástrojů; f) vypracování přípravy jedné didakticky zacílené hudební aktivity pro vzdělávání dětí v MŠ; g) práce na učitelském portfoliu k hudebním činnostem v MŠ.
Navazující předměty
Informace učitele
Předmět si student zapisuje pouze při splnění předmětu MSBP_HC3.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.