SO540 Learning (in) the circle

Faculty of Education
Spring 2022
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Eva Dittingerová (lecturer)
Mgr. Jan Fikejs (assistant)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (assistant)
Mgr. et Mgr. Iva Raclavská, DiS. (assistant)
Guaranteed by
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Timetable
Fri 3. 6. 9:00–17:50 učebna 33, Sat 4. 6. 9:00–17:50 učebna 33
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Předmět představuje praxi poradních kruhů (angl. Way of Council), kterou lze velmi smysluplně využít ve školním prostředí. Jedná se o způsob práce se skupinou založený na nehierarchických formách partnerské komunikace, který vede k aktivnímu naslouchání a upřímnému vyjadřování. Jde o specifickou praxi nejčastěji realizovanou v kruhovém uspořádání, která přináší účastníkům inspiraci, nové pohledy, zkušenosti, porozumění, přispívá k řešení konfliktů, či ke skupinovému rozhodování. Od jiných forem kruhových praxí se poradní kruh liší např. varietou forem, záměry, rolí facilitátora, apod. Poradní kruh nabízí bezpečný rámec pro sociální a emocionální rozvoj žáků i sdílení vzdělávacích obsahů. Cíle předmětu: 1. Poznání historie kruhových praxí, vymezení aplikace v nejrůznějších typech prostředí. 2. Představení a realizace různých forem poradních kruhů. Pochopení a zhodnocení, na základě vlastní zkušenosti, role účastníka, svědka a facilitátora v souvislosti s pedagogickou profesí. 3. Využití poradních kruhů v případě definování učebních obsahů, předávání a zpracovávání kurikula, hodnocení porozumění, stanovování záměrů a oslavování úspěchů. 4. Posouzení vhodné formy poradních kruhů při práci s heterogenními skupinami (např. s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami).
Learning outcomes (in Czech)
Studenti budou po absolvování kurzu schopni (výstupy z učení): 1. Chápat a vymezit historii kruhových praxí a aplikovat v nejrůznějších typech prostředí. 2. Realizovat v praxi různé formy poradních kruhů. 3. Reflektovat svoji roli účastníka, svědka a facilitátora poradních kruhů. 4. Klasifikovat využití poradních kruhů v případě definování učebních obsahů, předávání a zpracovávání kurikula, hodnocení porozumění, stanovování záměrů a oslavování úspěchů. 5. Posoudit možnosti práce s rozmanitostí všech žáků, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, jak vytvářet kulturně relevantní a citlivé klima třídy (prozkoumávání konfliktů).
Syllabus (in Czech)
  • 1. Představení praxe poradních kruhů, historie kruhových praxí, představení cílů a mapování očekávání. 2. Rozehřívací aktivity a hry v kruhu jako součást zavádění poradních kruhů do školní praxe. Základní východiska poradních kruhů (záměry, mluvící předmět, role facilitátora, principy). 3. Různé formy poradního kruhu (základní, síť, akvárium, učící se kruh, dyáda, virtuální kruh, svědecký kruh, apod.). Praxe záměrů poradního kruhu. 4. Náměty a zadání poradního kruhu, zásady pro vhodnou formulaci zadání. 5. Role facilitátora a účastníka poradního kruhu v kontextu pedagogických profesí. 6. Aplikace poradních kruhů v různých pedagogických situacích. 7. Výzvy práce v kruhu s různorodým kolektivem (různé věkově a sociální skupiny žáků). 8. Vlastní studentské praxe a její reflexe.
Literature
    required literature
  • ZIMMERMAN, Jack M. and Virginia COYLE. Cesta poradního kruhu : umění otevřené komunikace. Translated by Saša Neuman. V Praze: DharmaGaia, 2016, 379 stran. ISBN 9788074360619. info
    recommended literature
  • Baldwin, Ch. (2010). The Circle Way: A Leader in Every Chair. Berrett-Koehler Publishers.
Teaching methods (in Czech)
Studenti zakusí poradní kruh jako účastníci i facilitátoři (v tandemu přímo v rámci semináře i ve své vlastní pedagogické praxi), součástí semináře bude i reflexe facilitátorských praxí.
Assessment methods (in Czech)
zápočet = aktivní účast (sebezkušenost a sebereflexe)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught each semester.
General note: Kurz je otevřen všem studentům PdF.
The course is also listed under the following terms Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2022/SO540