PdF:SODR_SOP2 Sociální pedagogika 2 - Informace o předmětu
SODR_SOP2 Sociální pedagogika 2
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/0/10. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předmět je koncipován jako povinný v rámci doktorského studia programu Pedagogika, oboru Sociální pedagogika.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, D-PD4) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s vědní disciplínou, jejím začlenění do systému věd o výchově a jejím významem při studiu sociálně pedagogických jevů.
- Osnova
- Sociální pedagogika a její místo v systému věd o výchově (vztah k obecné pedagogice, k teorii výchovy, etopedii aj.). Předmět sociální pedagogiky. Vztah sociální pedagogiky a duchovědné pedagogiky. Teorie sociologie a sociální pedagogiky, srovnání přístupů. Paradigma (T. Kuhn) sociologické a sociálně pedagogické (faktualistické p., behaviorální p., definiční p. – rozdíly v přístupu zkoumání sociálních jevů). Vybrané sociologické směry a jejich vliv na utváření teorií sociální pedagogiky (sociální darwinismus, škola rasově antropologická, malthuziánství, sociologismus, psychologismus, interakcionismus, teorie sociální interakce, analýza a teorie sociálních sítí, teorie sociální směny, sociální kapitál, sociální systém, sociální rovnováha). Charakter současných konsensuálních společností, občanská otevřená společnost jako směřování ke společenské rovnováze a rovnováha sociální (social balance). Role mechanismů sociální rovnováhy při udržování společenské homeostáze (výčet). Společnost jako každodennost, drama a absurdita etnometodologie, inspirace v dramaturgické a existencialistické sociologii. Sociologické přístupy zkoumání jevů: Kvalitativní sociologie, etnometodologie, každodennost – sociální teorie jednání (A. Schütze, sociologie laická, labelling, indexikalita, garfinkeling, sociologie dramaturgická, existencialistická atd). Kořeny vzniku sociální pedagogiky, hnutí pietistů a filantropistů, odkaz J. A. Komenského aj J. J. Pestalozziho sociální pedagogice; role německých pedagogů počínaje A. Diesterwegem, přes P. Natorpa, P. Bartha, H. Nolla. Přínos G. A. Lindnera sociální pedagogice a jeho následovníků zejména J. Kliky, E. Makovičky, Drtiny, Černého aj. Názory Kádnera na sociální pedagogiku. Sociální pedagogika za tzv. první republiky. Vztahy sociální pedagogiky, pedagogické sociologie a sociologie výchovy. Přínosy Masaryka, S. Velínského, O. Chlupa, J. Uhra, A. I. Bláhy, J. Hendricha, P. Pitry, F. Štampacha, S. Hesena. Sociální pedagogika v Československu po 2. světové válce. Přínos, K. Gally, M. Přadky, O. Baláže aj. Rozvoj sociální pedagogiky po roce 1989. Rozšíření pojetí sociální pedagogiky: a) primární pojetí - výchova k sociálním cílům (vliv na sociální systémové složky), b) sekundární pojetí - prevence, tj. předcházení sociálním deviacím, c) terciární pojetí - zamezování, izolace a tresty jako poslední možnosti (styčné plochy s etopedií a penitenciární a postpenitenciární činností).
- Literatura
- povinná literatura
- Hroncová, J., Kraus, B., Semrád, J. a kol. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem: UJEP, 2008.
- Beck, U. Riziková společnost. Na cestě k jiné moderně. Praha: Slon, 2004.
- Bakošová, Z. Sociálna pedagogika jako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského, 2005.
- Dalrymple, T. Život na dně. Praha: Academia, 2005.
- Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
- Kraus, B., Poláčková V. et al. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001.
- Matoušek, O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003.
- Nohejl, M. Lebenswelt a každodennost v sociologii Alfreda Schütze : pojednání o východiscích fenomenologické sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001.
- Petrusek, M., Miltová, A., Vodáková, A. Sociologické školy, směry, paradigmata. Praha: Slon, 2000.
- Přadka, M. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: PdF MU, 1999.
- Přadka, M., Knotová, D., Faltýsková, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: PdF MU, 1998.
- Semrád, J., Škrabal, M. Odkaz Komenského sociální pedagogice. In Jan Amos Komenský. Odkaz kultuře vzdělávání. Praha: ACADEMIA, nakladatelství AV ČR, 2009. s. 177-186.
- Výukové metody
- indidviduální studijní plán, diskuse
- Metody hodnocení
- Na konci předmětu se student/ka bude orientovat v základních filozofických, sociologických a pedagogických východiscích sociální pedagogiky. V rámci diskuse doloží znalost současných pojetí sociální pedagogiky u nás a ve vybraných evropských zemích. V rámci odborné studie (10 – 15 stran) prokáže schopnost vědecké diskuse a argumentace, práci s odbornými zdroji v oboru sociální pedagogika. Téma práce je předem prokonzultováno s vyučujícím.
- Informace učitele
- Dále se doporučují dostupné spisy T. G. Masaryka, J. J. Pestalozziho, R. Wroczynského, Heleny Radlinské a dalších.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/SODR_SOP2