SOk481 Terapeutické zahrady jako sociální služba

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/1/0. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Dana Křivánková (cvičící)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOk481/01: Pá 18. 3. 9:00–12:50 Lipka-Kamenná, So 23. 4. 9:00–12:50 Lipka-Kamenná, So 14. 5. 9:00–12:50 Lipka-Kamenná, D. Křivánková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář nabídne tematický a metodický vhled do oblasti zahradní terapie (ZT). Studenti získají přehled o příležitostech, které zahradní terapie nabízí v sociální práci a v práci sociálního pedagoga. Podrobněji se seznámí s konceptem Green Care a jeho významem pro edukaci a aktivizaci v 21. století. Zároveň bude studentům představena možnost jak metody a postupy ZT začlenit do vzdělávání, do výchovy a do oblasti sociálních služeb. Osvojí si základní kompetence spojené s metodickými přístupy k různým cílovým skupinám. Důraz bude kladen především na interaktivní metody výuky a metody aktivizující studenty ke spolupráci, neboť semináře poskytnou prostor modelovým lekcím, které si studenti budou moci zažít v roli účastníků. Studenti se budou orientovat v existujících materiálech pro praxi ZT, porozumí cílům a koncepci ZT, budou schopni posuzovat různé zdroje informací o ZT a kriticky je reflektovat. Seznámí se s aktuálním legislativním rámcem společného vzdělávání. Studenti se se známí s aktuálním konceptem rozvoje přírodních zahrad a jejich možnostech pro terapeutické využití, v metodách aktivizace klientů a způsobu komunikace a předávání zahradnického know-how nejrůznějším klientům. Studenti se seznámí s možnostmi zapojení klientů do vybraných zahradnických činností či využití prostoru zahrad a přírodních materiálů zde vypěstovaných pro smyslovou aktivizaci klientů. V praktické části si vyzkouší nejen aktivity pro všech pět smyslů (se semeny, aromatickými rostlinami, zvukovými prvky atd.) ale i trénink paměti a orientace v čase (zahrada jako kalendář či orloj).
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student umět:
• popsat cíle a účinky ZT
• popsat specifika jednotlivých cílových skupin ZT a vyhodnotit jejich potřeby při realizaci ZT v oblasti sociálních služeb
• vysvětlit základní principy pro tvorbu terapeutických zahrad s ohledem na cílovou skupinu a účel terapie
• orientovat se v trendech současné zahradní pedagogiky a v interaktivních metodách
• charakterizovat instituce a organizace, které se zabývají problematikou ZT
• pracovat s principy a metodami ZT nejen v prostředí sociální služby
• aktivně využívat podpůrné informační a metodické materiály
• aplikovat ZT metody smyslové aktivizace při přípravě vlastní výuky/lekce/worskhopu
Osnova
  • 1. Vznik a vývoj ZT ve světě a u nás. Koncept Green Care a systém vzdělávání v ZT, inspirace příklady dobré praxe z EU, využití v oblasti sociálních služeb
  • 2. Cíle a účinky ZT, rozdělení podle cílových skupin a podle účelu terapie.
  • 3. Základní metody smyslové aktivizace, zvýšení komfortu a atraktivnosti pobytu v zahradách.
  • 4. Terapeutická zahrada jako přírodní učebna jako prostor pro sociální zapojení, komunikaci a aktivizaci.
  • 5. Vhodný sortiment rostlin pro ZT a rostliny nebezpečné. Půda jako terapeutické médium.
  • 6. Možnosti využití rehabilitačního, ergoterapeutického, arteterapeutického, aktivizačního a relaxačního potenciálu zahrad.
Literatura
    povinná literatura
  • Hemmelmeier-Handel, B., et al. Venkovní prostory u domovů pro seniory. Chaloupky o.p.s., 2013.
  • Haubenhofer,D., et al. Zahradní terapie – teorie, věda, praxe. Brno: Lipka, 2013. 247s. ISBN 978-80-87604-45-8
  • Putz, M. Příroda jako životní prostor a Zahradní terapie pro seniory. Prachatice, DS Mistra Křišťana, 2013
    doporučená literatura
  • SEMPIK, J. et al. Green Care: A Conceptual Framework A report of the Working Group on the Health Benefits of Green Care. Loughborough: Loughborough University, 2010. 119 s. ISBN 978-1-907382-23-9
  • Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání: soubor učebních textů. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012. 2 s. ISBN 978-80-87604-01-4.
  • HOOGVELTOVÁ, B. Zahradní styly. Čestlice: Rebo, 1999. 144 s. ISBN 80-7234-020-4
  • GULOVÁ, Lenka. Sociální práce : pro pedagogické obory. Vydání 1. Praha: Grada, 2011, 208 stran. ISBN 9788024733791. URL info
  • KRIVOŠÍKOVÁ, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 364 s. ISBN 9788024726991. info
  • NIEPEL, Andreas a Thomas PFISTER. Praxisbuch Gartentherapie : [umfasst Programme aus den Bereichen Gärtnerisches Handwerk, Pflanzenverwendung und Floristik sowie Arbeitsbücher und weitere Materialien]. Idstein: Schulz-Kirchner, 2010, 266 s. ISBN 9783824806515. info
  • ŠIFFELOVÁ, Daniela. Rogersovská psychoterapie pro 21. století : vybraná témata z historie a současnosti. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 192 stran. ISBN 9788024729381. URL info
  • JELÍNKOVÁ, Jana, Mária KRIVOŠÍKOVÁ a Ludmila ŠAJTAROVÁ. Ergoterapie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 270 s. ISBN 9788073675837. info
  • MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice : teorie a metodika. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 295 stran. ISBN 8024410753. info
  • ALBRICH. Současná arteterapie v České republice a v zahraničí. 2000. ISBN 80-7290-004-8. info
Výukové metody
Bloková výuka formou seminárního cvičení vyžadující aktivitu, zapojení do připravených cvičení a úkolů a dílčí individuální přípravu. Prohloubení samostudiem studentů vedoucí k prezentaci vlastního sociálně zaměřeného projektu.
Metody hodnocení
Samostatná práce studentů: Prostudovat si jednotlivá témata uvedená v sylabu, seznámit se s doporučenou literaturou a připravit se na aktivní účast na semináři.
Informace učitele
Základní odborná literatura a elektronické dokumenty

Internetové zdroje:
Vyhláška o společném vzdělávání. Dostupný z http://aplikace.mvcr/sbirka-zakonu/

Internetové zdroje:
Chaloupky, Zahradní terapie - Gartentherapie [online]. [cit. 23. února 2013]. Dostupný z http://˂www.chaloupky.cz/cs/1-mezinarodni-projekty-gartentherapie- web.html>.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.