SOk497 Loutka jako nástroj komunikace

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
2 dny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (cvičící)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Písemný záznam předmětu. Prezentace závěrečné práce (výstup s loutkou)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět hra s loutkou je především pojímán jako příprava pro komunikaci v praxi, kde je možno využít možnosti komunikování s dětmi skrze loutku, dále je pomocí etud s předměty kladen důraz na rozvoj obrazotvornosti a nápaditosti. Předměty, a také loutky svými znaky jednání mohou nabídnout pestrou škálu lidských typů, proto je věnována pozornost hře s předmětem a loutkou v etudách.
Výstupy z učení
Student bude umět:
Identifikovat různé druhy loutek.
Načrtnout scénář loutkového představení.
Vyjádřit dramatické jednání skrze hru s loutku.
Prezentovat výsledný tvar hry s loutkou.
Osnova
  • Hra hravost
  • Metafora
  • Předmět - věc a pozorování jejich znaků
  • Oživení předmětu co nám o sobě vypovídá
  • Řeč a jednání předmětu
  • Loutka
  • Hra s loutkou
  • Improvizace s předměty a loutkou
  • Postava loutka a její stylizace
  • Předmět - věc a pozorování jejich znaků
  • Improvizace s předměty a loutkou
  • Scénář pro loutkové divadlo
  • Působení loutkového divadla na dítě
Literatura
  • RICHTER, Luděk. Co je co v pohádce : (pohádkové reálie). Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem, 2004, 54 s. ISBN 8090297536. info
  • RICHTER, Luděk. Od pohádky-- --k pohádce : (od literatury k divadlu). Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem, 2004, 95 s. ISBN 8090297544. info
  • RICHTER, Luděk. Pohádka-- --a divadlo. Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem, 2004, 94 s. ISBN 8090297528. info
  • RICHTER, Luděk. Praktická dramaturgie v kostce. Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem, 2003, 60 s. ISBN 80-902975-1-X. info
  • DVOŘÁK, Jan V. Herectví s loutkou. Vyd. 1. Praha: ARTMA, 1997, 88 s. ISBN 80-7068-069-5. info
  • RICHTER, Luděk. Od předmětu k loutce, od loutky k divadlu :o vzniku a možnostech výpovědi loutky a loutkou. 2., upr. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA, 1997, 55 s. ISBN 80-7068-097-0. info
  • RICHTER, Luděk. Literatura, divadlo a my : převod literárního díla do loutkového divadla. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1985, 133 s. info
Výukové metody
Cvičení, nácvik hry s loutkou, přednáška, dramatizace, samostatná práce
Metody hodnocení
Zápočet.
Místo rozvoje obrazotvornosti ve výchově Znakový charakter předmětu, loutky
Výtvarná metafora a její využití ve výchově
Loutkové divadlo a jeho působení na dítě
Princip hry při oživování předmětů a loutek
Volba loutky pro postavu a práce na její stylizaci
Informace učitele
BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha : Artama, 2002. ISBN 80-900145-4-2.
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník dramatických her, cvičení a improvizací. Praha : Artama, 1993. ISBN 80-7068-041-5
ULRYCHOVÁ, I.; TAUBENHANSLOVÁ, K. Čteme si a hrajeme si 1, 2, 3. Praha : Pansofia, 1994. ISBN 80-85804-38-7.
DVOŘÁK, J. V. Herectví s loutkou. Praha : IPOS-ARTAMA, 1997. ISBN 80-7068-069-5
MAŠATOVÁ, M. Cesty k metafoře. Praha : DiFa AMU, 1996. ISBN 80-85883-13-9
RICHTER, L. Od předmětu k loutce, od loutky k divadlu. Praha : IPOS-ARTAMA, 1997. ISBN 80-7068-097-0
www. drama.cz
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.