PdF:SOp142 Školská a soc. legislativa - Informace o předmětu
SOp142 Školská a sociální legislativa
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Barbora Jechová (přednášející)
- Garance
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Cílem výuky je seznámit studenty se základy školské legislativní úpravy v České republice. Výuka je zaměřena na právní odvětví, která s činností vychovatele úzce souvisí. Předmět je koncipován tak, aby reagoval na aktuální problémy v teoretické i praktické oblasti. Předmět studentům poskytne základní orientaci v současném školském systému ČR, v jeho organizaci a také v koncepčních otázkách vzdělávání a výchovy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-HE)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-SP)
- Cíle předmětu
- Learning outcomes: • studenti získají základní přehled o právní problematice ve školství (školská legislativa). • studenti porozumí základním pojmům ze studované disciplíny. • studenti budou schopni vysvětlit některé vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu
- Osnova
- 1) Vzdělávací soustava, systém školských právnických osob a školských zařízení, státní správa na úseku školství. Státní (veřejné) a soukromé školy. 2) Školské předpisy: zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, (školský zákon), prováděcí vyhlášky. Obsah školského zákona, jednotlivé části. 3) Zákon o pedagogických pracovnících, postavení učitelů a ředitele školy, práva a povinnosti zaměstnanců škol. Postavení žáků a studentů a jejich práva a povinnosti, práva a povinnosti zákonných zástupců žáků. 4) Akademická samospráva, postavení a úloha orgánů vysokých škol. 5) Povinnosti a možnosti postupu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a České školní inspekce. Úloha zřizovatelů škol a jejich působení vůči školám. 6) Problematika práva na vzdělání jako základního práva, rovný přístup ke vzdělání, vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a fungování speciálních škol. Právní aspekty inkluze. Formy diskriminace žáků s podporou podpůrných opatření.
- Literatura
- doporučená literatura
- HARVÁNEK, J. a kol. Teorie práva. Brno: Masarykova univerzita, 2004, ISBN 80-210-3509-9
- Antidiskriminační zákon : komentář. Edited by Pavla Boučková. 1. vyd. Praha: C.H.Beck, 2010, xiv, 405. ISBN 9788074003158. info
- TÝČ, Vladimír. Základy práva Evropské unie pro ekonomy. Praha: Leges, s.r.o., 2010, 301 s. ISBN 978-80-87212-60-8. info
- VARVAŘOVSKÝ, Pavel. Základy práva : o právu, státě a moci. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: ASPI, 2009, 456 s. ISBN 9788073574079. info
- SPIRIT, Michal. Základy práva pro neprávníky. 2. rozš. vyd. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2008, 263 s. ISBN 9788073801168. info
- JANKŮ, Martin, Bohumila SALACHOVÁ, Jana MERVARTOVÁ, Radek JURČÍK, Igor TOMEŠ, Jiří TUZA, Hana KELBLOVÁ, Dana ZAPLETALOVÁ, Blanka BARÁKOVÁ a Andrea HRDLIČKOVÁ. Základy práva pro posluchače neprávnických fakult. 3. vydání. Praha: C.H.Beck, 2008, 25 s. Beckovy mezioborové učebnice. ISBN 978-80-7400-078-2. info
- Rovnost a diskriminace. Edited by Michal Bobek - Pavla Boučková - Zdeněk Kühn. Vyd. 1. V Praze: C.H. Beck, 2007, xlviii, 47. ISBN 9788071795841. info
- HARVÁNEK, Jaromír, Pavel HUNGR, Jana DOSTÁLOVÁ, Drahomíra HOUBOVÁ, Martina URBANOVÁ, Miloš VEČEŘA a Karin BRZOBOHATÁ. Teorie práva. 2. opr. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 343 s. ISBN 8021035099. info
- FIALA, Josef, Jan HURDÍK, Kateřina RONOVSKÁ a Věra KORECKÁ. Občanské právo hmotné. 3. opr. a dopl. vyd. Brno: Doplněk, 2002, 433 s. (Edice učebnic PrF MU v Brně; č. 288). ISBN 80-210-2793-2. info
- Výukové metody
- skupinová práce, samostatná práce, diskuse, domácí příprava
- Metody hodnocení
- test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/SOp142