PdF:SPDC004 Psychologie handicapu - Informace o předmětu
SPDC004 Psychologie handicapu
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, D-SPD4)
- Speciální pedagogika (program PdF, D-SPD4) (4)
- Cíle předmětu
- Předmět poskytuje základní orientaci v psychologické problematice nemocných a zdravotně postižených a v psychologii handicapu. Předmět je koncipován široce s využitím řady teoretických a praktických oborů zejména medicínských (psychiatrie, neurologie a dalších) a je zaměřen do speciální pedagogiky, psychologie, event. sociologie a ve svých cílech sleduje pomoc postiženým lidem a jejich uplatnění v životě.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Umět vyložit základní pojmy psychologie handicapu, patopsychologie, psychopatologie zaměřené na speciální pedagogiku a potřebu pracovníků pomáhajících profesí
- Znát základní kategorie související se zátěžovými situacemi
- Znát vztahy mezi tělesnými a psychickými poruchami a k některým kvalitativním abnormalitám v oblasti kognice a osobnosti - Osnova
- 1.Vymezení předmětu. Psychologie handicapu, patopsychologie a psychopatologie.
2.Norma, normalita a abnormalita. Modely abnormálního chování.
3.Zdraví a nemoc.
4.Etiologie a patogeneze psychických poruch.
5.Náročné životní situace. Deprivace. Frustrace. Konflikt. Trauma. Krize. Stres.
6.Zvládání zátěžových situací. Copingové strategie.
7.Duševní zdraví a životní styl. Prevence. Resilience.
8.Kvalita života.
9.Popis a klasifikace poruch psychických funkcí v oblasti vědomí, pozornosti, vnímání, myšlení a inteligence, emotivity a motivace, vůle, pudů a osobnosti. Akcentuje se psychologický, pedagogický a sociální pohled na danou problematiku.
- 1.Vymezení předmětu. Psychologie handicapu, patopsychologie a psychopatologie.
- Literatura
- povinná literatura
- OREL, Miroslav. Psychopatologie : nauka o nemocech duše. 2., aktualizované a doplně. Praha: Grada, 2016, 338 stran. ISBN 9788024755168. info
- ČEŠKOVÁ, Eva a Hana KUČEROVÁ. Psychopatologie a psychiatrie : pro psychology a speciální pedagogy. Edited by Mojmír Svoboda. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 317 s. ISBN 9788026202165. URL info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vydání třetí. Praha: Portál, 2009, 279 stran. ISBN 9788073675684. URL info
- KOHOUTEK, Rudolf. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 260 s. Spisy Pedagogické fakulty MU svazek č. 107. ISBN 978-80-210-4434-0. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie nemoci. Vydání 1. Praha: Grada, 2002, 198 stran. ISBN 8024701790. info
- VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 8071849294. info
- doporučená literatura
- WEIS, Robert. Introduction to abnormal child and adolescent psychology. 3 edition. Los Angeles: Sage, 2018, xxviii, 65. ISBN 9781506339764. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 9788026202257. info
- LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 4., dopl., V nakl. Karo. Praha: Karolinum, 2011, 399 s. ISBN 9788024619835. URL info
- PAYNE, Jan. Kvalita života a zdraví. Vydání 1. V Praze: Triton, 2005, 629 stran. ISBN 8072546570. info
- Výukové metody
- teoretická příprava
- Metody hodnocení
- Písemný test.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/SPDC004