PdF:SPc538 Reedukace specifických poruch - Informace o předmětu
SPc538 Reedukace specifických poruch učení
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/0/1.2. 14 hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Markéta Olbertová (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 2. 4. 8:00–13:50 učebna 54, So 7. 5. 8:00–13:50 učebna 54
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika – specializace specifické poruchy učení (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vybavit studenta základními znalostmi o možnostech péče a podpory žáků se specifickými poruchami učení. Předmět poskytuje základní přehled o dostupných a aktuálních reedukačních postupech uplatňovaných u žáků se specifickými poruchami učení.
- Výstupy z učení
- Po absolvování semináře bude student rozumět a umět vysvětlit problematiku reedukace a osvojí si základní metody reedukace u žáků se specifickými poruchami učení.
- Osnova
- Formy vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení (SPU) v ČR a organizace reedukační péče v jednotlivých úrovních vzdělávání. Úvod do základní terminologie a etiologie specifických poruch učení. Nácvik počátečního čtení a psaní a možné obtíže v jeho průběhu.Metody rozvíjení oslabených funkcí u dětí předškolního věku a dětí s odkladem nástupu školní docházky. Metody zaměřené na reedukaci jednotlivých poruch: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie. Rozvoj osobnosti žáka se SPU. Přístupy k žákům se SPU v základní a střední škole, možnosti kompenzace specifických poruch učení.
- Literatura
- doporučená literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-232-1. info
- JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 175 s. ISBN 9788073674748. info
- neurčeno
- JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Jak se učit s dítětem se specifickou poruchou učení a s poruchou pozornosti? : určeno žákům a studentům se specifickými poruchami učení a s poruchou pozornosti a jejich rodičům a učitelům. Vydání první. Praha: Jucovičová Drahomíra PaedDr. - nakladatelství D + H, 2015, 164 stran. ISBN 9788087295182. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. první. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 110 s. spisy Pedagogické fakulty MU č. 132. ISBN 978-80-210-5047-1. info
- JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Dysortografie. 1. vyd. Praha: D + H, 2008, 68 s. ISBN 9788090386945. info
- ŽÁČKOVÁ, Hana a Drahomíra JUCOVIČOVÁ. Smyslové vnímání. 2. vydání. Praha: D + H, 2007, 68 stran. ISBN 9788090357990. info
- VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. 1. vyd. Brno: Paido Brno, 2007, 159 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-140-9. info
- ŽÁČKOVÁ, Hana. Dysgrafie. Edited by Drahomíra Jucovičová. 1. vyd. Praha: D + H, 2005, 68 s. ISBN 809035792X. info
- ŽÁČKOVÁ, Hana a Hana SOVOVÁ. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol (použitelné i pro střední školství). Edited by Drahomíra Jucovičová. 1. vyd. Praha: D + H, 2001, 83 s. info
- SELIKOWITZ, Mark. Dyslexie a jiné poruchy učení : co jsou specifické poruchy učení a jak se diagnostikují, o poruchách koordinace a o nemotornosti, sociální a emocionální vývoj dítěte, jak mohou svým dětem pomoci rodiče a jak to bývá v dospělosti. Translated by Andrea Civínová. Vydání 1. Praha: Grada, 2000, 136 stran. ISBN 8071697737. info
- Předcházíme poruchám učení :soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Edited by Brigitte Sindelarová, Translated by Věra Pokorná. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 63 s. +. ISBN 80-85282-70-4. info
- Výukové metody
- Interaktivní semináře, video, praktické ukázky
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na semináři (vyžadováno 80 % docházky), vypracování reedukační pomůcky, vypracování návrhu reedukační lekce
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/SPc538