PdF:SPc548 Specializace: Poradenství, dia - Informace o předmětu
SPc548 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence jedinců s poruchami chování 1
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/0/3.3. 40 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPc548/Kombi01: So 26. 2. 8:00–13:50 učebna 51, So 12. 3. 8:00–13:50 učebna 51, Pá 18. 3. 8:00–13:50 učebna 51, So 30. 4. 8:00–13:50 Virtuální místnost, So 14. 5. 14:00–19:50 učebna 51, V. Linhartová, V. Vojtová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika – specializace etopedie (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozšířit kompetence studentů pro informované přístupy ke vzdělávání dětí a žáků v riziku poruchy chování se zaměřením na školní prostředí. Studenti budou vedeni k aplikaci postupů pro podporu, posilování a provázení cílové skupiny dětí v edukačních procesech na systémové úrovni školy a třídy.
- Výstupy z učení
- Studenti se naučí diagnostikovat specifické edukační potřeby cílové skupiny žáků, nastavit cíle intervence, zpracovávat intervenční smlouvy.
- Osnova
- 1.Etopedie v kontextu inkluzní teorie a praxe a přístupu ke vzdělávání a vzdělanosti cílové skupiny. 2. Specifické edukační potřeby dětí s PCH/Typologie osobnosti/Vývojová specifika jako základ diagnostiky 3. Edukační potřeby cílové skupiny jako zdroj intervenční práce speciálního pedagoga. 4. Porucha chování jako dynamický fenomén – vertikální, horizontální úroveň 5. Sociální vyloučení a rizika pro vývoj chování, Neúspěch v učení jako riziko. Chudoba jako riziko. 6. Intervence 3P v prostředí školní třídy 7. Systémové prvky a procesy pro podporu iluzivního prostředí školy ve vztahu k žákům v riziku poruchy chování, riziko vyloučení ze vzdělávání. 8. Resilienční prostředí a procesy, copingové strategie. 9. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání cílové skupiny žáků. 10. Projektová práce – strategie postupu. 11. Ústavní výchova 12. Osm přístupů/perspektiv jak přistupovat k chování a intervenci. Intergrativní přístup k intervenci.
- Literatura
- povinná literatura
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Translated by Karel Balcar. Vyd. 3. Praha: Portál, 2010, 383 s. ISBN 9788073677251. info
- HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 228 s. ISBN 8071788880. info
- doporučená literatura
- VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 256 s. ISBN 978-80-210-6645-8. info
- BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0. info
- BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi : učebnice pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha: Triton, 2011, 202 stran. ISBN 9788073874322. info
- BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
- Výukové metody
- Semináře, diskuze, projekt, stáž, nekontaktní výuka, samostudium.
- Metody hodnocení
- Seminární práce, projekt a jeho prezentace, závěrečná práce. Závěrečné hodnocení: 40:20:40
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/SPc548