PdF:SPk131 ICT – Speciální pedagogika - Informace o předmětu
SPk131 ICT – Speciální pedagogika
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/0/.5. 6 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPk131/01: Pá 11. 3. 8:00–13:50 učebna 28a, L. Gajzlerová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Special Education (program PdF, B-SPZPA)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP)
- Speciální pedagogika (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi počítačové podpory osob se zdravotním postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu jejich postižení (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení,…).
- Výstupy z učení
- student se orientuje v problematice asistivních, informačních a komunikačních technologií
zná podmínky tvorby textů pro znevýhodněné čtenáře
umí navrhnout postup výběru vhodné pomůcky či technologie - Osnova
- Asistivní technologie.
- Možnosti počítačové komunikace pro osoby se znevýhodněním (elektronická pošta, chat, blogy, Twitter, Skype, Google).
- ICT v Rámcových vzdělávacích programech.
- Počítačová, digitální, mediální a informační gramotnost.
- Příprava textů pro znevýhodněné čtenáře + základy typografie (design dokumentů, písmo, odstavce, stránky, pravidla sazby).
- Tvorba srozumitelných prezentací (úprava textu, úprava vzhledu, vkládání objektů – obrázků a zvuku, pozadí stránky, barva textu, …).
- Web 2.0 (služby interaktivního webu).
- Problematika přístupnosti webů (obsah, formátování, ovládání, tabulky, označování obrázků, videa, pojmenování stránek,…).
- Elektronická podpora výuky (e-learning).
- Speciální kompenzační pomůcky pro práci s počítači.
- Speciální software.
- IT a zdraví člověka.
- Literatura
- povinná literatura
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (v platném znění)
- ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 127 s. ISBN 9788024738529. URL info
- doporučená literatura
- Watkinson, A. (2013) Informační a komunikační technologie pro inkluzi. Pokrok a příležitosti evropských zemí. Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání: Brusel.
- Školský zákon č. 561/2004 Sb. v platném znění
- GAJZLEROVÁ, Lenka. Multimediální technologie a jejich využití u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí školy. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 282 s. ISBN 978-80-210-8109-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8109-2015. Čítárna Munispace info
- NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem - využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015, 188 s. ISBN 978-80-7478-768-3. URL info
- ROGERS, Vanessa. Kyberšikana : pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Translated by Ondřej Vágner. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 97 s. ISBN 9788073679842. info
- DAŇOVÁ, Martina. Metodika úpravy textů : pro znevýhodněné čtenáře. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 189 s. ISBN 9788024723891. URL info
- ZOUNEK, Jiří. ICT v životě základních škol. I. vydání. Praha: Triton, 2006, 160 s. Pedagogika. ISBN 80-7254-858-1. info
- HORNÝ, Stanislav. Počítačová typografie a design dokumentů. Vyd. 1. Praha: Grada, 1997, 279 s. ISBN 8071694878. info
- neurčeno
- http://www.helpnet.cz/
- Sak, P. a kol. (2007) Člověk a vzdělávání v informační společnosti. Praha: Portál.
- Vyhláška č. 388/2011 Sb. o provedení některých ustanovení zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením
- Zákon č. 329/2011 Sb. o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením
- MŠMT. (2014) Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020.
- Zákon č. 231/2001 Sb. o provozování rozhlasového a televizního vysílání
- PITNEROVÁ, Pavla. Role Rámcových vzdělávacích programů v rozvoji digitální gramotnosti u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Media4u Magazine. Jan Chromý, 2016, roč. 13., 3/2016, s. 1-5. ISSN 1214-9187. info
- Výukové metody
- Studium odborného textu, diskuse nad odborným textem a praktickými ukázkami. zpracování výstupních materiálů
- Metody hodnocení
- Příspěvek do diskuse formou elektronických příspěvků do předmětového fóra. Zpracování infografiky. Zpracování projektu dle zadání ve výuce. Hodnocení se skládá obvykle ze 4 kritérií, každé je hodnoceno 10 body. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 70 %. Kritéria hodnocení: věcná správnost, srozumitelnost textu, úprava a vzhled, vložení práce do Odevzdávárny v ISu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/SPk131