PdF:SPk319 Obor: Logopedie 2 - Informace o předmětu
SPk319 Obor: Logopedie 2
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jan Dezort, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPk319/01: So 19. 2. 8:00–13:50 učebna 53, So 5. 3. 8:00–13:50 učebna 53, So 12. 3. 8:00–13:50 učebna 53, So 9. 4. 8:00–13:50 učebna 53, J. Dezort
- Předpoklady
- SPk318 Obor: Logopedie 1
Intaktní komunikační schopnost - studentkám a studentům je udělen souhlas se zápisem na základě předložení aktuální zprávy od klinického logopeda/foniatra. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DPS Doplňující studium speciální pedagogiky pro středoškolské pedagogické pracovníky (program PdF, C-CV)
- Special Education (program PdF, B-SPZPA)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s vymezením, etiologií, symptomatologií vybraných forem narušené komunikační schopnosti. Součástí řešené problematiky budou i principy diagnostických a terapeutických postupů aplikovaných u osob s vybranými formami NKS. Obsah předmětu navazuje na témata probraná v SPk318.
- Výstupy z učení
- Na konci předmětu se bude student/ka orientovat: - ve vymezení, etiologii, symptomatologii vybraných forem NKS; - v diagnostických a terapeutických přístupech aplikovaných u vybraných forem NKS; - v možnostech mezioborové spolupráci v rámci podpory osob s narušenou komunikační schopností.
- Osnova
- Pojetí, klasifikace, symptomatologie, diagnostika a terapie jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti. Možnosti podpory osob s narušenou komunikační schopností; poradenství, aktuální legislativní předpisy. Role mezioborové spolupráce v diagnostickém a terapeutickém procesu.
- Literatura
- povinná literatura
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- doporučená literatura
- LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003, 156 s. ISBN 8073150387. info
- MIKULAJOVÁ, Marína a Iris RAFAJDUSOVÁ. Vývinová dysfázia : špecificky narušený vývin reči. 1. vyd. Bratislava: Marína Mikulajová a Iris Rafajdusová, 1993, 288 s. ISBN 8090044506. info
- LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
- neurčeno
- ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 150 stran. ISBN 9788026207160. info
- LECHTA, Viktor a Barbara KRÁLIKOVÁ. Když naše dítě nemluví plynule : koktavost a jiné neplynulosti řeči. Translated by Magda Wdowyczynová. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 124 stran. ISBN 9788073678494. info
- LECHTA, Viktor. Koktavost : integrativní přístup. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2010, 333 s. ISBN 9788073676438. URL info
- KEREKRÉTIOVÁ, Aurélia. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Translated by Anna Fejglová. Vydání 1. Praha: Grada, 2008, 203 stran. ISBN 9788024722641. info
- KRAHULCOVÁ, Beáta. Dyslalie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-413-8. info
- Výukové metody
- domácí příprava, diskuze, seminární práce/prezentace
- Metody hodnocení
- závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75 % správných odpovědí); ústní zkouška, reflexe seminární práce požadována je 70% účast (zadání seminární práce bude upřesněno při prvním setkání)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti logopedie a surdopedie (sekce A1 a sekce B1).
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/SPk319