SPk330 Obor: Psychopedie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Kateřina Heislerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPk330/01: So 26. 3. 8:00–13:50 učebna 56, So 2. 4. 8:00–13:50 učebna 56, So 30. 4. 8:00–13:50 učebna 56, So 14. 5. 8:00–13:50 učebna 56, K. Heislerová
Předpoklady
SPk329 Obor: Psychopedie 1
Úspěšné absolvování předmětu SPk329 Obor: Psychopedie 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si současné pojetí terminologie v oblasti pedagogiky osob s poruchami autistického spektra a Downovým syndromem, aktuální poznatky o systému edukace žáků s mentálním postižením a poruchami autistického spektra, orientovat se v současné situaci v oblasti inkluzivního vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra a Downovým syndromem.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student:
- mít obecné vědomosti z oblasti pedagogiky osob s poruchami autistického spektra;
- schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově dětí a žáků s poruchami autistického spektra a Downovým syndromem;
- ovládat práci s žáky s poruchami autistického spektra na úrovni asistenta pedagoga.
Osnova
  • 1. Mentální postižení. 2. Poruchy autistického spektra (PAS). 3. Downův syndrom (DS).
Literatura
    povinná literatura
  • Bazalová, B. (2017) Autismus v edukační praxi. Praha: Portál.
  • Selikowitz, M. (2011) Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělání, dospělost. Praha: Portál.
  • Thorová, K. (2016) Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
  • Vágnerová, M. (2014) Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
  • Valenta, M., Müller, O. (2013) Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta.
    doporučená literatura
  • Švarcová, I. (2011) Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál.
Výukové metody
Přednáška s aktivní účastí studentů.
Metody hodnocení
Aktivní účast (80 %). Písemný test, pro úspěšné absolvování předmětu. Plnění zadaných úkolů.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Upřesňující informace (aktualizovaný seznam literatury, okruhy atd.) budou sděleny vyučujícím na začátku semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti psychopedie + somatopedie, nebo + oftalmopedie, nebo + etopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023.