PdF:SPk332 Obor: Etopedie 2 - Informace o předmětu
SPk332 Obor: Etopedie 2
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPk332/01: Pá 18. 2. 8:00–13:50 učebna 53, Pá 4. 3. 8:00–13:50 učebna 53, Pá 25. 3. 8:00–13:50 Virtuální místnost, Pá 6. 5. 8:00–13:50 učebna 53, K. Červenka
- Předpoklady
- SPk331 Obor: Etopedie 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DPS Doplňující studium speciální pedagogiky pro středoškolské pedagogické pracovníky (program PdF, C-CV)
- Special Education (program PdF, B-SPZPA)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP)
- Cíle předmětu
- Cílem obou částí dvousemestrové specializace v etopedii je kompetentní znalost speciálně pedagogického procesu edukace v etopedii, v aplikaci jejích postupů v edukační praxi škol i v zařízeních preventivně výchovné péče a pro výkon ústavní a ochranné výchovy. V předmětu je kladen důraz na aktivní participaci studentů během výuky, na individuální přípravu (čtení textů a psaní jejich reflexí), na rozvíjení schopnosti nahlížet etopedickou problematiku kriticky a kreativně - samostatně i ve spolupráci s kolegy.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti mít základní vědomosti o souvislostech poruch chování a emocí, o rizikových i protektivních faktorech ovlivňujících rozvoje PCHE, o jejich projevech a formách, o edukačních potřebách dětí v riziku/s poruchou chování. Budou se orientovat v systému poradenských služeb a výchovných zařízení.
- Osnova
- 1. Systémový přístup k řešení edukace žáků s poruchami chování (škola, třída, pravidla kázně, hodnocení, efektivita výuky, individuální výchovný program, individuální výchovný plán, individuální plán rozvoje, standardy péče (ÚV/OV, SVP).
- 2. Poruchy chování spojená s agresí – agresivita a agrese, vandalismus, loupež, šikana, kyberšikana
- 3. Poruchy chování spojené s konfliktem - lež, záškoláctví, krádeže
- 4. Problematika kriminality mládeže (dětí a mladistvých).
- 5. Trestní odpovědnost mládeže, probace a mediace, alternativy trestů a alternativní tresty, vězeňství.
- 6. Poruchy chování spojené se závislostí - závislostní chování
- 7. Syndrom CAN, edukační kontext, vztah k rozvoji PCHE.
- 8. Specifika poruchového chování dětí ze sociokulturně znevýhodněných rodin
- 9. Poruchy chování spojené s problémy v pozornosti – ADD, ADHD, LMD. Vztah SPCH a PCHE.
- 10. Přístupy ke klasifikacím poruch emocí a chování
- 11. Vliv vrstevnického okolí na dospívající v riziku/s problémem/s poruchou chování. Identifikace, vzory. Subkultury mládeže.
- Literatura
- povinná literatura
- Kauffman, J. M., & Brigham, F. J. (2009). Working with troubled children. Verona, Wis: Full Court Press.
- ČERVENKA, Karel a Věra VOJTOVÁ. Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 109 s. ISBN 978-80-210-6617-5. info
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Press Muni, 2010, 330 s. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, interaktivní diskuse, stáže ve školských výchovných zařízeních, seminář.
- Metody hodnocení
- - docházka a aktivní účast na seminářích
- individuální příprava
- četba a reflexe četby – 5 textů, reflexe každého textu v rozsahu 1 normostrana
- ve dvojicích - příprava diskuse o studovaných textech
- ve skupině - příprava a realizace skupinového projektu, zpětná vazba mezi skupinami
- vedení individuálního portfolia
- ústní zkouška - Informace učitele
- Další literatura
Fischer, S., & Škoda, J. (2009). Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů (Vyd. 1.). Praha: Grada.
Fontana, D. (1997) Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
Heidbrink, H. (1997). Psychologie morálního vývoje (Vyd. 1.). Praha: Portál.
Kauffman, J. M., & Landrum, T. J. (2013). Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth (10th ed.). Boston: Pearson Education.
Kopřiva, K. (2013). Lidský vztah jako součást profese (Vyd. 7., V Portálu 6.). Praha: Portál.
Kyriacou, C. (2005). Řešení výchovných problémů ve škole (Vyd. 1.). Praha: Portál.
Matoušek, O. (1999). Ústavní péče (Vyd. 2. přeprac. a rozš.). Praha: Sociologické nakladatelství.
Matoušek, O., & Matoušková, A. (2011). Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže (Vyd. 3., aktualiz.). Praha: Portál.
Miovský, M., & Bártík, P. (2010). Primární prevence rizikového chování ve školství: [monografie (Vyd. 1.). Praha: VFN v Praze.
Ondráček, P. (2003) Františku, přestaň konečně zlobit, nebo…. Praha: ISV.
Pelikán, J. (2004). Výchova pro život (2. přeprac. a rozš. vyd.). Praha: ISV nakladatelství.
Petty, G. (2008). Moderní vyučování (Vyd. 5.). Praha: Portál.
Pokorná, V. (2010). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování (Vyd. 4.). Praha: Portál.
Smolík, J. (2010). Subkultury mládeže: uvedení do problematiky (Vyd. 1.). Praha: Grada.
Střelec, S. (Ed.). (2005). Studie z teorie a metodiky výchovy (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita v Brně.
Stuchlíková, I. (2002). Základy psychologie emocí (Vyd. 1.). Praha: Portál. Vojtová, V. (2008). Kapitoly z etopedie. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti I (2., přeprac. a rozš. vyd.). Brno: Masarykova univerzita.
Vojtová, V. (2008). Úvod do etopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
Vojtová, V. (2010). Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita.
Vojtová, V., & Červenka, K. (2012). Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování: Educational needs of children at risk and with behavioural disorders (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti psychopedie a etopedie.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/SPk332