PdF:SPk401 Obor: Psychopedie - Informace o předmětu
SPk401 Obor: Psychopedie
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Alena Sedláčková, DiS., Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPk401/01: So 19. 2. 8:00–13:50 učebna 51, So 19. 3. 8:00–13:50 učebna 51, So 9. 4. 8:00–13:50 Virtuální místnost, So 30. 4. 8:00–13:50 učebna 51, A. Sedláčková, P. Sochor
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojit si současné pojetí terminologie v oblasti pedagogiky osob s mentálním postižením a poruchami autistického spektra, aktuální poznatky a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, systému edukace žáků s mentálním postižením, včetně inkluzivního vzdělávání a osobnosti osob s mentálním postižením a poruchami autistického spektra.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student:
- mít obecné vědomosti z oblasti pedagogiky osob s mentálním postižením;
- schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově dětí a žáků s mentálním postižením a poruchami autistického spektra;
- ovládat práci s žáky s mentálním postižením na úrovni asistenta pedagoga. - Osnova
- 1. Psychopedie jako vědní obor. Pojem, předmět, cíle, postavení v systému věd. 2. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením. Legislativní dokumenty vztahující se k inkluzivnímu vzdělávání. 3. Definice a charakteristika mentálního postižení. Terminologická východiska. 4. Historické pojetí péče o osoby s mentálním postižením. 5. Etiologie mentálního postižení. Biologické a sociální příčiny vzniku mentálního postižení. 6. Klasifikace mentálního postižení. 7. Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení. 8. Demence. Definice, charakteristika, projevy, typy. 9. Osobnost lidí s mentálním postižením. Psychický a somatický vývoj. 10. Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická. Obsahová a metodologická stránka. 11. Downův syndrom. Charakteristika, etiologie, typy, vzdělávání, poradenství. 12. Poruchy autistického spektra. Charakteristika, etiologie, edukace. 13. Symptomatické poruchy řeči. Alternativní a augmentativní komunikace u osob s mentálním postižením. 14. Systém vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením. 15. Poradenské služby v České republice. Speciálně pedagogické centrum poskytující služby žákům s mentálním postižením. 16. Předškolní vzdělávání dětí s mentálním postižením. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 17. Základní vzdělávání žáků s mentálním postižením. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 18. Základní škola speciální. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. 19. Profesní příprava žáků s mentálním postižením. Pracovní uplatnění osob s mentálním postižením. 20. Sociální služby pro osoby s mentálním postižením. Domovy pro osoby se zdravotním postižením. Denní a týdenní stacionáře. Legislativa. 21. Nestátní neziskové organizace a církevní organizace zabývající se péčí o osoby s mentálním postižením. 22. Rodina a dítě s mentálním postižením. 23. Vzdělávací oblast Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova), Člověk a svět práce a tělesná výchova v edukaci žáků s mentálním postižením. 24. Terapeutické přístupy a jejich využití u osob s mentálním postižením.
- Literatura
- Bachmann, P., Vítek, A. (2014) Vybrané kapitoly managementu nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Bartoňová, M. (2013) Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita.
- Bartoňová, M., Bazalová, B., Pipeková, J. (2007) Psychopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
- Bazalová, B. (2014) Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál.
- Bazalová, B. (2017) Autismus v edukační praxi. Praha: Portál.
- Bendová, P., Zikl, P. (2011) Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada.
- Černá, M. a kol. (2015) Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum.
- Dlouhá, J., Dlouhý, M., Neubauerová, L., Sýkorová, Z., Dostálková, M. (2013) Úvod do psychopedie. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Franiok, P. (2008) Vzdělávání osob s mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita.
- Janovcová, Z. (2010) Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. Brno: Masarykova univerzita.
- Lechta, V. (2011) Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.
- Müller, O. (ed.) a kol. (2014) Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada.
- Pipeková, J. (2006) Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD.
- Pipeková, J., Vítková, M. et al. (2014) Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: Masarykova univerzita.
- Přinosilová, D. (2007) Diagnostika ve speciální pedagogice: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
- Selikowitz, M. (2011) Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělání, dospělost. Praha: Portál.
- Švarcová, I. (2011) Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál.
- Thorová, K. (2016) Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
- Vágnerová, M. (2014) Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
- Valenta, M., Michalík, J., Lečbych, M. a kol. (2012) Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada.
- Valenta, M., Müller, O. (2013) Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta.
- Výukové metody
- Přednáška s aktivní účastí studentů.
- Metody hodnocení
- Anotace odborné publikace z oboru psychopedie. Aktivní účast (80 %). Písemný test, pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 70 % správných odpovědí.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Upřesňující informace (aktualizovaný seznam literatury, okruhy atd.) budou sděleny vyučujícím na začátku semestru. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/SPk401