SPp330 Obor: Psychopedie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Kateřina Heislerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. (přednášející)
PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPp330/01: Čt 9:00–12:50 učebna 5, K. Heislerová
Předpoklady
SPp329 Obor: Psychopedie 1
Úspěšné absolvování předmětu SPp329 Obor: Psychopedie 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si současné pojetí terminologie v oblasti pedagogiky osob s poruchami autistického spektra a Downovým syndromem, aktuální poznatky o genetických a metabolických poruchách, systému edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve vybraných evropských zemích, včetně inkluzivního vzdělávání a osobnosti osob s poruchami autistického spektra a Downovým syndromem.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student:
- mít obecné vědomosti z oblasti pedagogiky osob s poruchami autistického spektra;
- schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově dětí a žáků s poruchami autistického spektra a Downovým syndromem;
- ovládat práci s žáky s poruchami autistického spektra na úrovni asistenta pedagoga.
Osnova
  • 1. Genetické poruchy. Metabolické poruchy. Chromozomální aberace. 2. Psychické poruchy. Schizofrenie. 3. Komunitní formy péče o lidi s mentálním postižením. Chráněné bydlení pro osoby s mentálním postižením. 4. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v evropských zemích. 5. Poruchy autistického spektra (PAS). 6. Downův syndrom (DS).
Literatura
  • Bazalová, B. (2006) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno: Masarykova univerzita.
  • Bazalová, B. (2017) Autismus v edukační praxi. Praha: Portál.
  • Blehová, B. (1963) Fenylketonurie. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství.
  • Hoffmann, G. F., Nyhan, W. L., Zschocke, J., Kahler, S. G., Mayetapek, E. (2006) Dědičné metabolické poruchy. Praha: Grada.
  • Hyánek, J. a spol. (1990) Dědičné metabolické poruchy: základní biochemické, klinické a genetické aspekty. Praha: Avicenum.
  • Selikowitz, M. (2011) Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělání, dospělost. Praha: Portál.
  • Švarcová, I. (2011) Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál.
  • Thorová, K. (2016) Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
  • Vágnerová, M. (2014) Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
  • Valenta, M., Müller, O. (2013) Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta.
Výukové metody
Seminář s aktivní účastí studentů.
Metody hodnocení
Aktivní účast (80 %). Písemný test, pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 70 % správných odpovědí.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Upřesňující informace (aktualizovaný seznam literatury, okruhy atd.) budou sděleny vyučujícím na začátku semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti psychopedie + somatopedie, nebo + oftalmopedie, nebo + etopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023.