PdF:SZ6081 Hodnocení žáků ve výuce - Informace o předmětu
SZ6081 Hodnocení žáků ve výuce
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6081/01: každou sudou středu 14:00–15:50 učebna 58, J. Kratochvílová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Jiné omezení: minimální počet 15 studentů - Mateřské obory/plány
- předmět má 158 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům teoretický základu pro hodnocení výsledků žáků a jejich procesu učení s akcentem na formativní hodnocení; porozumět výhodám a nevýhodám jednotlivých forem hodnocení a získané znalosti uplatnit v praxi při hodnocení výsledků žáků a jejich procesu učení.
- Výstupy z učení
- Student:
Porozumí problematice formulování cílů výuky a tvorbě kritérií pro hodnocení dosaženého výsledku.
Diagnostikuje žákovy znalosti, analyzuje je a volí adekvátní cíle a kritéria hodnocení a typ hodnocení.
Aplikuje ve vlastní praxi, kriticky posoudí vhodnost zvolených postupů.
V procesu reflexe zvažuje dopad zvoleného postupu na žákovo učení a na formování jeho vědomostí a hledá alternativní postupy pro další kroky ve vlastní výuce. - Osnova
- Význam zpětné vazby pro osobnostní rozvoj žáků.
- Vymezení základních typů hodnocení, vazba hodnocení ke koncepci školy.
- Formativní hodnocení a personalistická koncepce rozvoje osobnosti žáka.
- Tři pilíře formativního hodnocení: práce s cíli ve výuce, kritérii hodnocení a popisnou zpětnou vazbou.
- Rozmanitost forem hodnocení a jejich využití v praxi.
- Sebehodnocení žáků jako nezbytná součást hodnocení podporujícího učení.
- Komplexní rozvíjející hodnocení: assessment for learning
- Literatura
- povinná literatura
- WILIAM, Dylan a Siobhán LEAHY. Zavádění formativního hodnocení : praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. [Praha]: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, z.s., 2016, xxvi, 243. ISBN 9788090608276. info
- SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 8071782629. info
- doporučená literatura
- BROOKHART, Susan M. a Anthony J. NITKO. Educational assessment of students. Eighth edition. NY: Pearson, 2019, xiv, 535. ISBN 9780134807072. info
- STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011, 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9. info
- Výukové metody
- seminář, diskuse, skupinová práce, samostatná práce
- Metody hodnocení
- 1) aktivní účast na semináři, 2) písemná příprava - stanovení cílů a kritérií pro hodnocení, realizace ve vlastní praxi, prezentace, 3) písemná sebereflexe.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/SZ6081