PdF:TI1023 Svět práce a didaktika technik - Informace o předmětu
TI1023 Svět práce a didaktika techniky
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 1/0/0. 4 h. konz./sem. (komb. stud.). 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (přednášející)
Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 16:00–16:50 učebna 25
- Předpoklady
- Znalost požadavků v rámci RVP, základní orientace ve světě práce.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Technická a informační výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Technická a informační výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TE3S) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojení vědomostí a dovedností, které potřebují učitelé v oblasti profesní orientace, včetně přípravy odborných materiálů, exkurzí a besed pro žáky základních škol. Dále úvod k získání základních schopností a dovedností úspěšně organizovat a řídit vyučovací proces v technických předmětech a v předmětech obsahujících tématiku informačních technologií. Zejména jde o osvojení vědomostí a dovedností pro použití a tvorbu různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky.
- Výstupy z učení
- Student bude schopen kvalifikovaně předávat informace o vybraných profesích v rámci vlastní výuky. Bude schopen organizovat a řídit besedy s odborníky i odborní exkurze de výrobních a opravárenských závodů.
- Osnova
- 1. blok: Profesní orientace v systému vzdělávání (Rámcový vzdělávací program pro základní školy, školní vzdělávací program, aktuální dokumenty). Uplatnění ve světě práce, rekvalifikace, celoživotní vzdělávání (současná situace, budoucnost v rámci EU, regionální problémy). 2. blok: Exkurze jako specifická vyučovací forma (příprava exkurze pro konkrétní školu v konkrétních podmínkách s daným cílem). 3. blok: Poradenské služby a jejich využívání (výchovný poradce, školní psycholog, úřad práce, jiné instituce, rozhodování, vstup do světa práce). Střední školy, učební obory (přehled, požadavky, perspektivy). 4. blok: Abeceda drobného podnikání, podnikatelský záměr (organizace, systém, předpoklady, formy). Příprava a realizace vyučovacího procesu, pedagogická praxe studentů (hospitace, teoretická i praktická příprava učitele na vyučovací jednotky, cvičné výstupy).
- Literatura
- DOSEDLA, Martin. Profesní orientace žáků s lehkou mentální retardací s využitím multimediálních výukových opor : disertační práce. Brno, 2013, 187 s. info
- FRIEDMANN, Zdeněk. Svět práce a příprava učitelů. In Trendy ve vzdělávání. 2013. info
- HLAĎO, Petr. Profesní orientace adolescentů : poznatky z teorií a výzkumů. Vydání první. Brno: Konvoj, 2012, 131 stran. ISBN 9788073021641. info
- FRIEDMANN, Zdeněk. Praktické vzdělávání, základní školy praktické a profesní orientace. In Moderní technologie ve výuce. 2011. info
- HLAĎO, P. Svět práce a volba povolání : učební text pro učitele. E-learning KTeIV. Brno: Katedra technické a informační výchovy Masarykovy univerzity, 2008, 117 s. URL info
- FRIEDMANN, Zdeněk. Profesní orientace žáků. In STŘELEC, S. Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: Masarykova Univerzita, 2005, s. 165-176. studie. ISBN 80-210-3687-7. info
- Výukové metody
- přednáška, konzultace, řešení problémů
- Metody hodnocení
- Odevzdání závěrečného projektu.
- Informace učitele
- Zpracovat některé z témat souvisejících se Světem práce a volbou povolání.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/TI1023