VIb011 Ateliér grafického designu

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/3/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VIb011/01: Čt 13:00–15:50 učebna 15, J. Nedomová
Předpoklady
VVb010 Grafický design
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ateliér grafického designu rozšiřuje znalosti a dovednosti studentů získané absolvováním předmětu Grafický design. V průběhu semestru proběhne série přednášek tematicky mapující různé oblasti grafického navrhování (viz sylabus). Studenti budou zároveň i prakticky řešit různé semestrální úkoly, jejichž zadání bude vycházet z probírané problematiky.
Výstupy z učení
Naučit studenta samostatně graficky navrhovat projekty z oblasti grafického designu včetně praktické realizace. Student si uvědomí žánrovou i technologickou pestrost oboru grafický design. Získá teoretické i praktické znalosti práce s typografií. Samostatně dokáže navrhnout a realizovat jednodušší stejně jako koncepčně komplikovanější projekt z oblasti praxe grafického designu (např. grafická úprava knihy včetně ilustrací, jednotný vizuální styl, informační design, fragment grafické kampaně atd.). Uvědomí společenskou závažnost a odpovědnost práce designéra a role designéra – pedagoga.
Osnova
  • • Typografická terminologie, konstrukce písma, pravidla sazby • Grafické a ilustrační řešení a sazba publikací • Korporátní design a problematika vizuální komunikace • Kritická role designu ve společnosti versus reklama a propaganda • Informační a navigační design • Zodpovědnost v grafickém designu, sociální design a role designéra pedagoga • Design na hranici umění
Literatura
    povinná literatura
  • Noga, P. (2014) Design na cestě. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  • Healey, M. (2008). Co je branding? Praha: Slovart.
  • Twemlow, A. (2008). K čemu je grafický design? Praha: Slovart.
  • Noga, P. (2013) Dějiny grafického designu II. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  • Noga, P. (2012) Dějiny grafického designu I. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • NOGA, Pavel. Typografický plakát. Tradiční komunikační médium v období rozvinutých digitálních technologií. Brno: MUNI PRESS, 2015, 166 s. ISBN 978-80-210-8063-8. info
  • BERAN, Vladimír. Aktualizovaný typografický manuál. 2. oprav. vyd. Praha: Kafka design, 2000, 1 sv. info
    doporučená literatura
  • Noga, P. (2014) Navrhování layoutu a sazba tiskovin pomocí profesionálního grafického programu. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  • Hollis, R. (2014). Stručná historie grafického designu (1. vyd.). Praha: Rubato.
  • Noga, P. (2013) Grafické navrhování pomocí vektorů a bitmap. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Výukové metody
seminář
Metody hodnocení
zápočet
Informace učitele
Předmět je povinný pro studenty vizuální tvorby. Zároveň se jedná o volitelnou nabídku pro studenty výtvarné výchovy, kteří se chtějí specializovat na problematiku grafického designu s ohledem na předpokládanou realizaci závěrečné práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.