PdF:VVb020 VV v teorii a praxi - Informace o předmětu
VVb020 Výtvarná výchova v teorii a praxi
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VVb020/01: St 12:00–13:50 učebna 15, H. Stehlíková Babyrádová
- Předpoklady
- Předmět je určen studentům učitelství výtvarné výchovy v bakalářském cyklu. Předpokládá základní znalosti z oblasti pedagogiky a psychologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Výtvarná výchova a vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VV3S) (3)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle předmětu:
- seznámit se se základními pojmy výtvarné pedagogiky
- získat základní znalosti o psychologických kořenech dětského výtvarného projevu
- seznámit se s hlavními směry v současné výtvarné pedagogice
- získat přehled o osobnostech teorie výtvarné výchovy - Výstupy z učení
- Student bude schopen vypracovat výtvarné kazuistiky. Student dokáže porovnat a definovat rozdíly v dětském výtvarném projevu. Bude se orientovat v základních pojmech z teorie a praxe výtvarné pedagogiky.
- Osnova
- 1. Základní pojmy z teorie a praxe výtvarné pedagogiky
- 2. Historie a současnost výtvarné pedagogiky
- 3. Osobnosti z moderní historie výtvarné pedagogiky
- 4. Čtyři pojetí výtvarné výchovy
- Literatura
- povinná literatura
- BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. 1. vyd. Praha: Triton, Nakladatelství MU, 2005. 290 s. Spisy Pedagogické fakulty MU č. 96. ISBN 80-7254-705-4.
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Expresivní terapie se zaměřením na výtvarný a intermediální projev. Brno: Barrister & Principal, 2016. ISBN 978-80-7485-111-7.
- DAVID, Jiří. Století dítěte a výzva obrazů : (eseje). 2., rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 351 s. ISBN 9788021045934.
- METROPOLITAN MUSEUM OF ART. The Artist Project: What Artists See When They Look at Art. Phaidon, 2017. ISBN 978-0-7148-7354-1.
- ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Photo by Robert Ježdík. Praha: Sarah, 1997. 219 s. ISBN 80-902267-2-8.
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2004. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. ISBN 80-210-3360-6.
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarný projev dítěte předškolního věku v jednadvacátém století. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. Monografie. ISBN 978-80-244-3818-4.
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktická cvičení
- Metody hodnocení
- Student vypracuje reflexi pěti vybraných výtvarných prací dětí ZŠ nebo studentů SŠ v rozsahu tří normostran textu. Výtvarné práce budou uvedeny ve fotodokumentaci.
- Informace učitele
- www.babyradovahana.cz - viz. odborná literatura v pdf
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/VVb020