VVb023 Komunikační aspekty tvorby

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Mgr. Vladimír Havlík (cvičící)
Mgr. et Mgr. MgA. Ondřej Navrátil, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. Mgr. Vladimír Havlík
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VVb023/01: Čt 13:00–14:50 učebna 4, O. Navrátil
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je ukázat výchovu uměním jako formu pedagogického působení, která otvírá také k jinému pojetí jednání, než je účelově racionální jednání. Kurz hledá didaktické formy výtvarné výchovy, jež by posilovaly dispozici k jednání na veřejnosti - tvořivému, hravému, kreativnímu a odvážnému. Předestírá aspekty tvorby a výtvarně vyjadřovacích prostředků směrem k možnosti rozvoje komunikačních dovedností.
Výstupy z učení
- Student zná základní pojmy a koncepty (odlišných) přístupů ke zkoumané otázce a to jak estetické tak sociokulturní.
- Student umí aplikovat tuto znalost na konkrétní umělecké projevy i na edukaci.
- Student je schopen zaujmout vlastní, prožité a promyšlené stanovisko k problematice a argumentovat v jeho prospěch.
Osnova
  • teorie jednání a typologie jednání
  • racionální volba, její podmínky, alternativy (volnost, determinace, autenticita, spontaneita, nejistota, odvaha)
  • zkušenost, postoj a promluva jako performativní akt
  • podmínky tvořivého jednání
  • setkání a komunikace, dialog
Literatura
  • BABYRÁDOVÁ, H.: Rituál, umění a výchova. Masarykova univerzita, Brno, 2002.
  • PERNIOLA, Mario. Estetika 20. století. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2000 (pp. 96-123).
  • NOHEJL, M.: Jednání, diskurz, kritika. Myslet společnost. SLON, Praha, 2007.
  • BELL, C.: Ritual Theory, Ritual Practice. Oxford Univgersity Press, USA, 2009.
  • ŠVEC, O.: Filosofie jednání. OIKOYMENH, Praha, 2006.
  • PELCLOVÁ, N.: Filosofické základy pedagogické antropologie. Portál, s. r. o., Praha, 2010.
Výukové metody
teoretická a praktická příprava
Metody hodnocení
zápočet
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.