PdF:XBIk01 Zahrada jako edukační prostřed - Informace o předmětu
XBIk01 Zahrada jako edukační prostředí
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící) - Garance
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XBIk01/OS01: Pá 18. 2. 8:00–9:50 Botanická zahrada Kejbaly, Pá 25. 3. 8:00–9:50 Botanická zahrada Kejbaly, Pá 22. 4. 12:00–15:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, K. Ševčíková
XBIk01/OS02: Pá 18. 2. 10:00–11:50 Botanická zahrada Kejbaly, Pá 25. 3. 10:00–11:50 Botanická zahrada Kejbaly, Pá 13. 5. 8:00–11:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, K. Ševčíková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS)
- Cíle předmětu
- Školní zahrada je nedílnou součástí každé mateřské školy. Předmět představuje školní zahradu nejen jako prostor pro
pohybové aktivity dětí, ale prezentuje toto edukační prostředí jako unikátní prostor pro získávání znalostí a dovedností o pěstování rostlin, rozmanitých biotopech, fenologických proměnách přírody v průběhu roku apod.
Cílem předmětu je naučit studenty připravovat, realizovat a reflektovat rozmanité výukové činnosti ve školní zahradě v souladu fenologickými proměnami přírody a místními tradicemi. Představit studentům různé typy školních zahrad, především pak přírodní školní zahrady, a seznámit je se základy péče o rostliny v zahradě. - Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu bude student schopen:
charakterizovat školní zahradu jako komplexní edukační prostředí a navrhnout její využití pro výuku v průběhu roku;
provádět meteorologická pozorování počasí a fenologická pozorování modelových rostlin v průběhu jarních a letních měsíců;
pěstovat vybrané rostliny se dětmi na zahradě i ve třídě;
pečovat o pokojové rostliny v mateřské škole s ohledem na případná bezpečnostní rizika;
rozlišovat a správně používat odborné a uživatelské termíny z oblasti botaniky a zoologie;
porovnat zdravotní aspekty a zásady pěstování zdravých potravin (bio) oproti tradiční zemědělské a zelinářské výrobě;
uplatňovat bezpečnostní a hygienické předpisy při činnostech typu ochutnávka, manipulace s přírodninami apod.;
ocenit význam praktických činností ve školní zahradě pro rozvoj pracovních návyky - Osnova
- Jedná se o praktická cvičení využívající aktivizující výukové metody, která jsou podporována originálními pracovními listy a e-learningovými studijními texty. 1. Meteorologická a fenologická pozorování. 2. Zelenina – poznávání, třídění, péče v průběhu roku. 3. Prvky přírodní zahrady – kombinovaná kultura (polykultura) a permakultura. 4. První jarní byliny – poznávání, bezpečnostní aspekty. 5. Tradiční svátky jarních měsíců - zvyky a tradice v českém prostředí, regionální odlišnosti. 6. Ovocné dřeviny – poznávání, třídění, péče v průběhu roku. 7. Pokojové rostliny – poznávání, třídění, péče v průběhu roku, bezpečností rizika. 8. Jarní práce na zahradě – úprava záhonu, výsev, výsadba na záhon (kontaktní výuka se žáky 1. stupně ZŠ). 9. Zelinářský záhon – péče v průběhu roku, sklizeň, bezpečnostní a hygienické aspekty konzumace výpěstků ze školní zahrady. 10. Polní plodiny – poznávání, třídění, péče v průběhu roku. 11. Zahrada jako edukační prostředí I – biotopová školní zahrada. 12. Zahrada jako edukační prostředí II – komunitní fce školní zahrady
- Literatura
- AUDY, Jana. Učíme se v zahradě. Vyd. 1. Kněžice: Chaloupky, 2007, 497 s. ISBN 9788026025689. info
- Výukové metody
- praktická cvičení
- Metody hodnocení
- skupinový projekt
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/XBIk01