PdF:XVVp05 Výtvarné projekty s reflektova - Informace o předmětu
XVVp05 Výtvarné projekty s reflektovanou praxí
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 2s+1px. 1 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XVVp05/01: Čt 11:00–12:50 učebna 70, P. Novotná
XVVp05/02: St 14:00–15:50 4008, P. Novotná - Předpoklady
- XVVp04 Didaktika výtvarných činností
Absolvování XVVp04. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je koncipovat a realizovat výtvarné projekty pro předškolní vzdělávání, které nabídnou dětem příležitost vzdělávání přiměřenými zážitkovými metodami a formami.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student bude schopen: - reflektovat praxi výtvarných činností; - uplatňovat zážitkové formy vzdělávání; - koncipovat, realizovat a reflektovat výtvarnou řadu.
- Osnova
- Výtvarné řady a projekty a jejich uplatnění v předškolním vzdělávání Základní principy tvořivých výtvarných činností a jejich aplikace v praxi (tvořivé a bezpečné prostředí, diferenciace a individualizace, komunikace a spolupráce, učení ke kreativitě, učení v souvislostech Vytváření situací učení "ponořením" jako učením se v činnosti Respektování a aplikace principu tzv. blízké zkušenosti dítěte ve vzdělávací situaci Pochopení a transfer do praxe principu "různorodosti a odlišnosti dětí” (chápání odlišnosti jako cenného zdroje pro účinnější učení). Plánování výtvarných činností s důrazem na práci s náhodou, hrou, otevřený konec a experimentální a badatelský charakter. Promyšlenost, organizace, řízení, schopnost improvizace a flexibilita v plánování učitele Kulturní, umělecké či přírodní památky v okolí mateřské školy jako východisko výtvarných a dalších tvůrčích činností - utváření vztahu dětí ke kulturním hodnotám, umění a životnímu prostředí prostřednictvím tvorby. Představení a reflexe realizovaných výtvarných činností sdílení zkušeností v pedagogické praxi (videozáznamy, fotodokumentace) - realizováno v součinnosti s předmětem Reflektovaná praxe k výtvarným projektům
- Literatura
- Babyrádová, H. (2004) Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: MU. Babyrádová, H. (2005) Výtvarná dílna. Praha: TRITON. David J. (2008) Století dítěte a výzva obrazů. Brno: MU. Davido, R. (2001). Kresba jako nástroj poznání dítěte:[dětská kresba z pohle
- Výukové metody
- teoretická příprava; skupinové projekty; samostudium odborných, inspiračních a metodických zdrojů
- Metody hodnocení
- Aktivní účast v semináři, splnění dílčích skupinových úkolu, představení výstupů, vlastní i společná reflexe. Splnění hlavního úkolu: průběžná příprava výtvarného projektu (povinné konzultace), realizace projektu v rámci předmětu Reflexivní praxe k výtvarným projektům a reflexe v rámci tohoto semináře. Odevzdání hodnotícího formuláře od provázejícího učitele z mateřské školy (příloha 15 - metodika) a závěrečná prezentace realizovaného (i navazujících nerealizovaných činností) výtvarného projektu či výtvarné (tematické) řady. Prezentace formou komentovaného videozáznamu, video či fotosekvencí. Reflexe. Vytvořený soubor - souvislý text doplněný o rozšiřující poznatky vyplývající ze společné závěrečné reflexe spolu s foto a videodokumentací - uložen v odevzdárně do určeného data.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/XVVp05