ZS1BK_LDL1 Didaktika literární výchovy 1

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
ZS1BK_LPM2 Literatura pro mládež 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu studenti porozumí základním otázkám oboru, vysvětlí základní problematiku techniky čtení a její diagnostiky v primární škole, budou schopni použít informace o hodnotících kritériích čítanek k vlastnímu zhodnocení vybrané učebnice.
Osnova
  • 1. Obsah a cíle literární výchovy v pojetí RVP ZV a platných vzdělávacích programů. Obecné a nadčasové otázky obsahu a cílů literární výchovy jako estetickovýchovného předmětu. 2. Koncepce a charakteristika současných čítanek a dalších didaktických textů. Nejužívanější čítankové řady, základní specifika koncepcí jednotlivých nakladatelství. 3. Upevňování techniky čtení ve vyšších ročnících primární školy, diagnostika výkonu žáka ve čtení, diagnostické prověrky, věcné porozumění textu, čtenářská gramotnost.
Literatura
  • Čítanky a didaktické materiály pro 2.-5. ročník základní školy - nakladatelství Alter, Didaktis, Dialog, Fortuna, Fraus, Fragment, Nová škola, Prodos, SPN, a.s.
  • TOMAN, Jaroslav. Didaktika čtení a primární literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007, 116 s. ISBN 9788073940386. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
  • TOMAN, Jaroslav. Metodická příručka k čítankám pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha: Fortuna, 2000, 111 s. ISBN 8071686824. info
  • TOMAN, Jaroslav. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Cerm, 1999, 22 s. ISBN 8072041118. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4. info
  • CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 103 s. ISBN 80-85865-40-8. info
  • CHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 101 s. ISBN 80-85865-41-6. info
  • TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1990, 70 s. info
  • PLCH, Jaromír. O výchově slovesným uměním v mladším školním věku. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 197 s. URL info
Výukové metody
Teoretická příprava, diskuse nad odbornými problémy předmětu.
Metody hodnocení
Ukončení: zápočet. Požadavky k ukončení předmětu a hodnocení: písemná práce - komplexní zhodnocení vybrané čítanky pro primární školu (2.-5. ročník) z hlediska obsahu (verbální složka - ukázky, doplňkové texty; obrazová složka), didaktické vybavenosti (řídící a orientační aparát) a fungování učebnice v praxi (klady, zápory práce s učebnicí). Podrobné požadavky jsou zveřejňovány ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
Informace učitele
Tento předmět se jako předmět se starým kódem může týkat pouze jednotlivců. V takovémto případě student kontaktuje vyučujícího a domluví se na podmínkách splnění předmětu individuálně. Předmět není rozvrhován.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023.