PdF:ZS1BP_LDL1 Didaktika literární výchovy - Informace o předmětu
ZS1BP_LDL1 Didaktika literární výchovy 1
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- ZS1BP_LPM2 Literatura pro mládež 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu student porozumí základním otázkám oboru, bude schopen vysvětlit problematiku obecného pojetí literární výchovy i pojetí kurikula, vysvětlit zákonitosti procesu literární komunikace a recepce textu, základní aspekty literárněvýchovného procesu a didaktické interpretace apod. Získané obecné teoretické poznatky bude schopen aplikovat na podmínky 1. stupně ZŠ.
- Osnova
- 1. Didaktika literární výchovy jako vědní disciplína, základní literatura. 2. Proces recepce literárního textu, literární komunikace, literárněvýchovný proces a jeho složky (činitelé vyučování literatuře). Funkční,literární, kulturní gramotnost. 3. Vývoj názorů na literární výchovu v primární škole; proměny čítanek jako základních učebních prostředků, funkce čítanky. 4. Pojetí literární výchovy v primární škole v platných vzdělávacích programech. Literární výchova v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání: terminologie RVP ZV ve vztahu k terminologii oboru; otázky struktury cílů dle RVP ZV - cíle literárního vyučování ve vztahu k vzdělávacímu oboru, oblasti a klíčovým kompetencím; literární výchova v RVP ZV a ŠVP ZV (očekávané výstupy a učivo a možnosti jejich konkretizace v učebních osnovách); literární výchova v kontextu průřezových témat a potenciální integrace předmětů. 5. Upevňování techniky čtení, diagnostické prověrky, práce se zaostávajícími čtenáři, čtení s věcným porozuměním, přístupy k výuce čtení. 6. Příprava učitele na hodinu literární výchovy a její složky (literárněvědná, pedagogicko-psychologická, metodická). 7. Literárněvýchovný proces a jeho fáze, funkce a metody motivace. 8. Interpretace uměleckého textu jako jedna z fází literárněvýchovného procesu; funkce a metody didaktické interpretace. Didaktická interpretace jako metoda řešení problémů. 9. Literárně estetické činnosti - reprodukční, produkční (přehled). 10. Metody a formy práce podporující směřování výuky literární výchovy k dosahování klíčových kompetencí (rozvoj komunikativních kompetencí, práce s modelovými situacemi, využití axiologické složky literárních textů) 11. Mimočítanková četba, hodiny tzv. aktuální literární výchovy;kultivace osobnosti žáka jako čtenáře, filmového a televizního diváka.
- Literatura
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. http://www.vuppraha.cz
- Obert, V. Detská literatúra a čitaťeľský rozvoj dieťaťa. Bratislava: Litera, 1998.
- ZÍTKOVÁ, Jitka. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. Brno: PdF MU, 2004, 56 s. ISBN 80-210-3327-4. info
- Vzdělávací program Národní škola : vzdělávací program pro 1.-9. ročník základního vzdělávání. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1997, 162 s. ISBN 8004266835. info
- Vzdělávací program Obecná škola :pojetí obecné školy : učební osnovy obecné školy. 4., upr. vyd. Praha: Portál, 1996, 270 s. ISBN 80-7178-106-1. info
- JEŘÁBEK, Jaroslav. Vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 275 s. ISBN 80-7168-337-X. info
- CHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 101 s. ISBN 80-85865-41-6. info
- TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1990, 65 l. info
- TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1990, 70 s. info
- PLCH, Jaromír. O výchově slovesným uměním v mladším školním věku. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 197 s. URL info
- Výukové metody
- Typ výuky: přednáška. Metody: teoretická příprava - přednáška spojená s následnou diskusí nad odbornými problémy předmětu.
- Metody hodnocení
- Ukončení: zápočet Požadavky na ukončení předmětu a hodnocení: úspěšné zvládnutí závěrečného testu (písemné práce) zaměřeného na základní okruhy přednášených témat - pojetí literární výchovy, literární komunikace, příprava učitele, fáze literárněvýchovného procesu, metody didaktické interpretace, literárně estetické činnosti, aktuální literární výchova - a související otázky (viz osnova předmětu). Test se obvykle skládá z 10-12 především otevřených otázek, k úspěšnému zvládnutí je třeba správně zodpovědět minimálně dvě třetiny z nich.
- Informace učitele
- Tento předmět se jako předmět se starým kódem může týkat pouze jednotlivců. V takovémto případě student kontaktuje vyučujícího a domluví se na podmínkách splnění předmětu individuálně. Předmět není rozvrhován.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/ZS1BP_LDL1