PdF:Ze0156 Didaktika geografie 2 - Informace o předmětu
Ze0156 Didaktika geografie 2
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Korvasová (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Štěpán Horký (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 13:00–13:50 učebna 10
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
Ze0156/02: Po 10:00–10:50 učebna 5a, E. Hofmann - Předpoklady
- Předmět probíhá paralelně s učitelskou praxí a reflektivními semináři. Předmět syntetizuje a aplikuje poznatky získané při studiu geografie a předmětů z pedagogiky a psychologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZE2) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je připravit studující na profesi učitele, jež spočívá nejen v předávání odborných poznatků, ale také v tvorbě školního kurikula, přípravě kreativních učebních úloh a způsobů jejich hodnocení. Výuka je rozdělena na přednášky a seminář. V přednáškách jsou prezentovány teoretické základy a souvislosti oboru. Vybraná témata jsou následně následně rozpracovávána v semináři.
- Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu bude student schopen:
Vysvětlit, v čem spočívá problém mezery mezi teorií a praxí geografického vzdělávání.
Charakterizovat jednotlivé vývojové etapy geografického vzdělávání v Česku;
Srovnat kurikulum v Česku s vybranými zeměmi;
Plánovat výuku se zvláštním zřetelem k požadavku kontinuity a progrese v kurikulu.
S oporou o přípravu jedné modelové vyučovací hodiny/celku učiva zdůvodnit vzdělávací význam příslušného tématu pro žáka, s oporou o teoretické znalosti o kvalitě výuky zeměpisu obhájit stanovené cíle, použité metody, organizační formy, didaktické prostředky, a způsob hodnocení žáků.
Zdůvodnit význam pedagogického výzkumu pro další vývoj zeměpisného kurikula a pro vlastní školní praxi;
Charakterizovat a aplikovat v praxi vybrané tištěné i elektronické zdroje pro výuku zeměpisu.
Zpracovat vlastní školní vzdělávací program. - Osnova
- Přednášky vedou k přípravě studujících k odborné rozpravě (s portfoliem), okruhy jsou uvedeny níže.
- Literatura
- povinná literatura
- The handbook of secondary geography. Edited by Mark Jones. First published. Sheffield: Geographical Association, 2017, 351 stran. ISBN 9781843773771. info
- doporučená literatura
- Handbook for teaching and learning in geography. Edited by Helen Walkington - Jennifer Hill - Sarah Dyer. Cheltenham, UK: Edward Elgar, 2019, xxii, 498. ISBN 9781788116480. info
- Výukové metody
- Lectures. Individuální, párová a skupinová práce s informačními zdroji. Prezentace výsledků individuální/párové/skupinové práce na semináři a následná diskuse.
- Metody hodnocení
- Vypracování zadaných cvičení, jejich včasné odevzdání a schválení vyučujícím předmětu.
Kolokvium
Okruhy k odborné rozpravě u kolokvia (s portfoliem):
1 Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete, v čem spočívá spor mezi teorií a praxí geografického vzdělávání.
2 Vysvětlete, v čem spočívá geografické myšlení a na příkladu vybraného tematického celku učiva prokažte, jak geografické myšlení žáků rozvíjíte v praxi.
3 Stručně popište obsah a vysvětlete účel a hlavní myšlenky Mezinárodní charty geografického vzdělávání.
4 Charakterizujte a zhodnoťte pojetí a strukturu geografických vzdělávacích obsahů v RVP ZV.
5 Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete požadavek progrese v geografickém vzdělávání.
6 Vysvětlete, v čem spočívá koncept udržitelnosti a na příkladu vybraného tematického celku učiva prokažte možnosti integrace environmentální výchovy do výuky geografie.
7 Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete teorii i praktické možnosti využití globálního (rozvojového) vzdělávání ve výuce geografie.
8 Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete teorii i praktické možnosti začlenění konceptu místa do výuky geografie.
9 Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete teorii i praktické možnosti využití různých výukových metod ve výuce geografie.
10 Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete teorii i praktické možnosti inkluze a diferenciace v geografickém vzdělávání.
11 Vysvětlete systém organizace zeměpisné olympiády, specifikujte možnosti přípravy učitele a žáka na soutěž, popište konkrétní postup přípravy školního kola.
12 Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete teorii i praktické možnosti využití Bloomovy taxonomie kognitivních cílů ve výuce geografie.
13 Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete teorii i praktické možnosti hodnocení žáků ve výuce geografie.
14 Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete teorii i praktické možnosti využití terénní výuky v geografickém vzdělávání.
15 Představte zdroje, s jejichž využitím je možné připravovat výuku geografie, charakterizujte jejich obsah, zhodnoťte jejich kvalitu a navrhněte vybraná kritéria pro jejich hodnocení.
16 Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete teorii i praktické možnosti začlenění badatelsky orientovaných přístupů do výuky geografie.
17 Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete teorii i praktické možnosti využití geoinformačních technologií ve výuce geografie.
18 Na příkladu konkrétních výzkumů charakterizujte možnosti využití výsledků výzkumu v geografickém vzdělávání pro plánování, realizaci a hodnocení výuky geografie.
19 Charakterizujte klíčové dovednosti a možnosti dalšího vzdělávání učitelů geografie.
20 Charakterizujte nejdůležitější etapy historického vývoje geografického vzdělávání. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/Ze0156