PdF:DGC013 Transdisciplinární didaktika - Informace o předmětu
DGC013 Transdisciplinární didaktika: obecné otázky oborových didaktik
Pedagogická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/0/0. 15 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program PdF, D-PD4) (2)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je, aby studenti hlouběji porozuměli vztahu obecné didaktiky a oborových didaktik a aby si kladli relevantní otázky týkající se dalšího rozvoje oborových didaktik, resp. transdisciplinární didaktiky zejména v kontextu svého disertačního projektu.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu bude student schopen:
- reflektovat didaktický rozměr výzkumného problému, který řeší ve své disertační práci;
- začlenit problém do odpovídajících teoretických a metodologických přístupů v didaktice;
- zhodnotit provedený disertační výzkum v didaktických souvislostech. - Osnova
- Pedagogika, pedagogické disciplíny a jejich vzájemné vztahy. Modely obecné didaktiky (didaktika založená na teorii kurikula, kriticky konstruktivní didaktika, konstruktivistická didaktika, apod.); modely oborové didaktiky (oborová didaktika jako studium edukačního procesu, oborová didaktika jako teorie vyučování, oborová didaktika jako studium ontogeneze oborového myšlení, apod.). Konstituování oborových didaktik jako relativně samostatných disciplín. Vztah didaktiky, oborové didaktiky a mateřské disciplíny (oboru). Transidisciplinární didaktika. Specifika výuky v daném vyučovacím předmětu. Úloha oborových didaktik při realizaci plánování, realizaci a hodnocení kurikula. Specifika výzkumů a metodologií v oborových didaktikách.
- Literatura
- povinná literatura
- Stuchlíková, I., Janík, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
- Slavík, J., Stará, J., Uličná, K., & Najvar, P. et al. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2017.
- Westbury, I., Hopmann, S., & Riquarts, K. (Eds.), Teaching as a Reflective Practice. The German Didaktik Tradition. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2000.
- Brockmeryerová-Fenclová, J.. Čapek, V., Kotásek, J. Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, 2000, č. 1, s. 23-37.
- Brousseau, G. Theory of didactical situations in mathematics: Didactique des mathématiques, 1970–1990. New York: Kluwer Academic Publishers, 2002.
- Hudson, B. & Meyer, M. A. (Eds.), Beyond Fragmentation: Didactics, Learning and Teaching in Europe. Portland : Barbara Budrich, 2011.
- Slavík, J., Janík, T., & Najvar. P. (2016). Producing knowledge for improvement: The 3A procedure as a tool for content–focused research on teaching and learning. Pedagogika, 66(6), 672–688.
- Gundem, B., Hopmann, S. (eds.) Didaktik and/or Curriculum. An International Dialogue. New York: Peter Lang, 1995.
- Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017.
- Hillen, S., Sturm, T., & Willbergh, I. (Eds.), Challenges Facing Contemporary Didactics: Diversity of Students and the Role of New Media in Teaching and Learning. Münster: Waxmann, 2011.
- Choděra, R. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: Academia, 2006.
- doporučená literatura
- Slavík, J. (ed.) Obory ve škole: metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik. Praha: UK, 2005.
- Janík, T. et al. Pedagogical Content Knowledge nebo Didaktická Znalost Obsahu? Brno: Paido, 2007.
- Slavík, J., Janík, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika, 2004, č. 4, s. 336-353.
- Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
- Výukové metody
- diskuse, studium literatury
- Metody hodnocení
- Kriticky zhodnotit dvě zahraniční časopisecké studie tematicky spadající do oblasti oborově didaktického empirického výzkumu s návazností na disertační práci studenta.
Obhájit alespoň částečně realizovaný projekt oborově didaktického výzkumu (jako základ disertační práce). - Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/DGC013