FC2011 Kompendium fyziky s didaktikou

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 8 hodin. 1 kr. (plus 1 za k). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC2011/Kombi01: Pá 17. 2. 11:00–12:50 učebna 3, Pá 24. 2. 12:00–13:50 učebna 3, Pá 10. 3. 13:00–14:50 učebna 3, Pá 17. 3. 9:00–10:50 učebna 3, J. Válek
FC2011/Prez01: Út 12:00–13:50 učebna 3, J. Válek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako závěrečné shrnutí kurzu obecné a teoretické fyziky s didaktickou projekcí do školské fyziky. Cílem je poskytnout jak celkový přehled, tak dostatečný nadhled, založený na vědomí integrujících fyzikálních idejí, znalosti obecných přístupů a porozumění širším souvislostem. Výklad se opírá o znalost dílčích fyzikálních disciplín, aniž by znovu opakoval detaily. Jeho součástí je i rozbor problematiky zkušebních okruhů státní závěrečné zkoušky z fyziky a didaktik fyziky. Cíle: Vědomosti: systematizované základních pojmy fyziky; Dovednosti: užití fyzikálních pojmů, zákonů, teorií při řešení komplexních problémů, včetně jejich komunikace Postoje: ownership na základě vlastních vědomostí a dovedností
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
• systematizovat fyzikální poznatky; vytvořit si celistvý obraz o vzájemné propojenosti jednotlivých částí fyziky
• aplikovat integrující fyzikální ideje při didaktické transformaci obsahů do školského učiva,
• přistupovat k fyzikálním problémům v širších i mezioborových souvislostech.
Osnova
  • 1. Experiment jako nástroj fyzikálního bádání a učení.
  • 2. Vývoj od klasické fyziky ke kvantovému a relativistickému obrazu přírody.
  • 3. Integrující pojmy fyziky (síla, energie, interakce atd.) a jejich didaktické využití ve výuce
  • 4. Otázky vývoje fyzikální poznání světa.
  • 5. Příprava didaktického testu z fyziky
Literatura
    povinná literatura
  • NAVRÁTIL, Vladislav, Jiřina NOVOTNÁ a Josef TRNA. Fyzikální olympiáda jako příklad motivace nadaných studentů. In Projektová výuka ve školství. první. Kunovice: Evropský polytechnický institut Kunovice, 2011, s. 131-142. Odborné knižní publikace. ISBN 978-80-7314-226-1. info
  • VAŠEK, Lubomír a Václav SUCHÁNEK. Fyzikální olympiáda na ZDŠ. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 151 s. info
    doporučená literatura
  • MILÉŘ a HOLLAN: Klima a koloběhy látek, 2014, Moduly jako prostředek inovace v integraci výuky moderní fyziky a chemie (CZ.1.07/2.2.00/28.0182) http://amper.ped.muni.cz/gw/aktivity/klima.pdf http://amper.ped.muni.cz/gw/aktivity/clima_fluxes.pdf
  • HALLIDAY, David, Robert RESNICK a Jearl WALKER. Fyzika : vysokoškolská učebnice obecné fyziky. Translated by Jan Obdržálek - Jiří Komrska - Petr Dub. Vyd. 1. V Brně: Vysoké učení technické, 2000, vii, s. ISBN 8071962147. info
    neurčeno
  • BÁRTOVÁ, Hana. Fyzikální olympiáda. Edited by Vladislav Navrátil. 1987, 71 l. info
Výukové metody
seminář, prezentování studentských výstupů, diskuse
Metody hodnocení
Každý student předvede a odevzdá do Odevzdávárny vzorové řešení fyzikálních příkladů s diskusí bodového hodnocení. Příklady volí z Fyzikální olympiády podle svého zájmu. Počty příkladů jsou:
a) zápočet: 3 příklady ZŠ úrovně a 3 příklady SŠ/G úrovně
b) kolokvium: 4 příklady ZŠ úrovně a 4 příklady SŠ/G úrovně
Při výstupu student předvede:
a) zápočet: pouze 2 příklady ZŠ úrovně a 2 příklady SŠ/G úrovně
b) kolokvium: pouze 3 příklady ZŠ úrovně a 3 příklady SŠ/G úrovně
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.