FC6402 Teorie řízení a zásady bezpečné jízdy

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
2/0/0. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
FC6400 Úvod do studia - Dopravní služby
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Anotace: Cílem předmětu je získání přehledných vědomostí o tématu teorie řízení a zásady bezpečné jízdy a to na vysokoškolské úrovni. Důraz je kladen na logickou stavbu této vědní disciplíny a na získání znalostí a dovedností, potřebných pro výuku předmětů zaměřených na dopravu s vědomím, že žáci SŠ jsou budoucí řidiči motorových vozidel. V této souvislosti je věnována pozornost na ochranu zdraví a přírody. Do konzultací jsou zařazené aktivizační metody diskuse, jednoduché případové studie apod.
Cíle: Vědomosti: Ucelený přehled vědomostí o tématu teorie řízení a zásady bezpečné jízdy s důrazem na vztah probírané látky k lidskému zdraví, přírodě, praxi, technice apod. Dovednosti: Dokázat charakterizovat zásady bezpečné jízdy v souvislosti s osobností a stavem řidiče, technickým stavem pozemní komunikace, technickým stavem vozidla. Provést dostatečnou analýzu konkrétních rizikových faktorů. Využít probíranou látku pro prevenci v oblasti rizikového chování na střední škole. Aplikovat poznatky získané v předmětu teorie řízení a zásady bezpečné jízdy v pedagogické a technické praxi. Postoje: Osvojit si hodnoty výchovy ke zdraví, předcházení zranění a úmrtí na pozemních komunikacích. Prohlubovat si hodnoty etického chování a zodpovědnosti vůči sobě a druhým. Prohlubovat si hodnoty k ochraně životního prostředí.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
Základní pravidla tematických okruhů konzultací.
Identifikovat a charakterizovat rizikové faktory v dopravě v souvislosti tématem výuky.
Využívat adekvátním způsobem poznatky z tematických okruhů konzultací ve výchovně vzdělávacím procesu.
Je schopen toto téma adekvátním způsobem aplikovat v dopravní praxi.
Osnova
  • Sylabus konzultací (po týdnech či blocích): 1. Teorie řízení a zásady bezpečné jízdy – hygiena práce řidiče. Zdravotní způsobilost a momentální zdravotní a psychický stav řidiče. Dopravní etika. 2. Základní fyzikální podmínky jízdy vozidla. Chování řidiče na různých druzích povrchu pozemních komunikací, povětrnostní a klimatické podmínky, atd. 3. Zásady defenzivní jízdy. Chování řidiče při jízdě v obci, na silnici I. II. III. třídy atd. 4. Podmínky správného fungování prvků pasivní bezpečnosti vozidla (bezpečnostní pásy, airbagy a dětské sedačky). 5. Dopravní nehoda. Charakteristika účastníků dopravních nehod – viník, poškozený, svědek. 6. Základní příčiny vzniku dopravních nehod – osobnost řidiče, aktuální stav řidiče, technický stav vozidla, stav pozemní komunikace. 7. Protiprávní jednání řidičů motorových vozidel. Postih za porušení pravidel provozu na pozemních komunikacích. 8. Informace o možných trestech za trestné činy a sankcích za přestupky v provozu na pozemních komunikacích. 9. Informace o soukromoprávní odpovědnosti za škodu způsobenou při dopravní nehodě, zejména o povinnosti nahradit takto způsobenou škodu. Povinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. 10. Pravidla týkající se používání vozidel s ohledem na životní prostředí. 11. Prevence a řešení mimořádných událostí v provozu na pozemních komunikacích. Prevence dopravních nehod ze zdravotních příčin. Obecné zásady jednání při dopravních nehodách. IZS. 12. Chování při mimořádných událostech. Hodnocení situace, označení místa nehody. Přivolání pomoci. Zajištění bezpečnosti.
Literatura
    povinná literatura
  • SCHRÖTER, Z. Autoškola? Pohodlně!: duben 2014. 12., aktualiz. vyd. Plzeň: Agentura Schröter, 2014. ISBN 978-8087803-02-8.
    doporučená literatura
  • DĚCKÝ, J. Doprava a systémy dopravní výchovy 2. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-2106368-6.
  • Autoškola. Praha: Business Media CZ, s.r.o., 2015. ISBN 978-80-87388-28-0.
  • ŠUCHA, M. Dopravní psychologie pro praxi: výběr, výcvik a rehabilitace řidičů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4113-0.
  • Zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, v aktuálním znění.
  • Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, v aktuálním znění.
Výukové metody
přednášky; cvičení;
Metody hodnocení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět: Základní pravidla tematických okruhů konzultací. Identifikovat a charakterizovat rizikové faktory v dopravě v souvislosti tématem výuky. Využívat adekvátním způsobem poznatky z tematických okruhů konzultací ve výchovně vzdělávacím procesu. Je schopen toto téma adekvátním způsobem aplikovat v dopravní praxi.
Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %.
Informace učitele
Studijní distanční texty: Studijní materiály na portále http://upv.ped.muni.cz http://www.ibesip.cz/;Národní strategie bezpečnosti silničního provozu (http://www.ibesip.cz/Národni-strategie-BESIP); Studijní materiály předmětu v ISu http://is.muni.cz/el/1441/jaro2015/UOPK_4002/um/
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Určeno pro zaměření - Dopravní služby.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.