PdF:FC6810 Pedagogický výzkum - Informace o předmětu
FC6810 Pedagogický výzkum
Pedagogická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 1/1/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC6810/Kombi01: So 18. 2. 12:00–14:50 učebna 5, So 4. 3. 13:00–15:50 učebna 5, So 11. 3. 16:00–17:50 učebna 5, J. Válek
FC6810/PrezPred01: Út 11:00–11:50 laboratoř 80, J. Válek
FC6810/PrezSem01: Út 10:00–10:50 laboratoř 80, J. Válek - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DPS Učitel odborných předmětů na středních školách (program PdF, C-CV)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy (program PdF, N-SS) (4)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy - specializace služby (program PdF, N-SS)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy - specializace strojírenství (program PdF, N-SS)
- Učitelství odborných předmětů pro základní a střední školy - specializace obchod a služby (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Vzdělávacími cíli předmětu jsou základní vědomosti s porozuměním o základech pedagogického výzkumu se zaměřením
na metody pedagogického výzkumu, dále pak základní aplikativní dovednosti jednotlivých metod pedagogického
výzkumu. Mezi hlavní vzdělávací obsahy patří pojmy jako metody pedagogického výzkumu, kvantitativní výzkum,
kvalitativní výzkum, hypotéza, proměnné atd.
Vědomosti: kvantitativní pedagogický výzkum; kvalitativní pedagogický výzkum; hypotéza; proměnné.
Dovednosti: aplikovat základní metody pedagogického výzkumu; dotazník; video-studie; pozorování; škálování; rozhovor; obsahová analýza textu.
Postoje: akceptovat význam pedagogického výzkumu ve vzdělání a výchově; osvojit si hodnoty objektivity a spravedlnosti pedagogického výzkumu; uznat etické zásady pedagogického výzkumu. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- aplikovat základní metody pedagogického výzkumu
- vyhodnotit a prezentovat výsledky pedagogického výzkumu
- akceptovat a dodržovat odborné a etické požadavky při použití metod pedagogického výzkumu - Osnova
- Sylabus přednášek (po týdnech či blocích):
- Etické aspekty vědecké práce.
- Proměnné a hypotézy.
- Validita a reliabilita.
- Kvantitativní výzkum.
- Pozorování.
- Videostudie.
- Obsahová analýza textu.
- Škálování.
- Rozhovor.
- Kvalitativní výzkum.
- Metody kvalitativního výzkumu.
- Zpracování a prezentace výzkumných dat.
- Literatura
- povinná literatura
- CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 stran. ISBN 9788024753263. URL info
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva - Vendula Hlavatá. Druhé, rozšířené česk. Brno: Paido, 2010, 261 stran. ISBN 9788073151850. info
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
- doporučená literatura
- MAŇÁK, Josef, Štefan ŠVEC a Vlastimil ŠVEC. Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido, MU, 2005, 134 s. ISBN 80-210-3802-0. info
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, 78 s. 188. ISBN 80-7315-078-6. info
- SPOUSTA, Vladimír, Josef MAŇÁK, Jan ŠŤÁVA a Zdeňka DOHNÁLKOVÁ. Vádemékum autora odborné a vědecké práce (se zaměřením na práce pedagogické). 1. vyd. 2000, 1. dotisk 2001. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2000, 158 s. ISBN 80-210-238. info
- PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum : uvedení do teorie a praxe. 1. vydání. Praha: Karolinum, 1995, 132 stran. ISBN 8071841323. info
- KERLINGER, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
- neurčeno
- STOJAN, Mojmír. Přehled obecných pedagogických kategorií. Vyd. 2., dopl. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2003, 60 s. ISBN 8072043234. info
- Výukové metody
- Výklad, přednáška, teoretická výuka kombinovaná s praktickými příklady.
- Metody hodnocení
- Prezenční studium:
Seminář je hodnocen z průběžných úkolů. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
V semináři/cvičení jsou povoleny 3 absence.
Kolokvium: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní kolokvium podle osnovy předmětu.
Kombinované studium:
Studenti odevzdávají průběžné úkoly. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Výuka může probíhat bezkontaktně
Kolokvium: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní kolokvium podle osnovy předmětu.
CŽV studium:
Studenti odevzdávají průběžné úkoly. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Výuka může probíhat bezkontaktně
Kolokvium: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní kolokvium podle osnovy předmětu. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/FC6810