FC6810 Pedagogický výzkum

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
1/1/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC6810/KombiPred01: So 2. 3. 13:00–15:50 učebna 5, So 16. 3. 12:00–14:50 učebna 5, So 6. 4. 9:00–10:50 učebna 5, J. Válek
FC6810/PrezPred01: Čt 10:00–10:50 laboratoř 80, J. Válek
FC6810/PrezSem01: Čt 9:00–9:50 laboratoř 80, J. Válek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Vzdělávacími cíli předmětu jsou základní vědomosti s porozuměním o základech pedagogického výzkumu se zaměřením na metody pedagogického výzkumu, dále pak základní aplikativní dovednosti jednotlivých metod pedagogického výzkumu. Mezi hlavní vzdělávací obsahy patří pojmy jako metody pedagogického výzkumu, kvantitativní výzkum, kvalitativní výzkum, hypotéza, proměnné atd.
Vědomosti: kvantitativní pedagogický výzkum; kvalitativní pedagogický výzkum; hypotéza; proměnné.
Dovednosti: aplikovat základní metody pedagogického výzkumu; dotazník; video-studie; pozorování; škálování; rozhovor; obsahová analýza textu.
Postoje: akceptovat význam pedagogického výzkumu ve vzdělání a výchově; osvojit si hodnoty objektivity a spravedlnosti pedagogického výzkumu; uznat etické zásady pedagogického výzkumu.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- aplikovat základní metody pedagogického výzkumu
- vyhodnotit a prezentovat výsledky pedagogického výzkumu
- akceptovat a dodržovat odborné a etické požadavky při použití metod pedagogického výzkumu
Osnova
  • Sylabus přednášek (po týdnech či blocích):
  • Etické aspekty vědecké práce.
  • Proměnné a hypotézy.
  • Validita a reliabilita.
  • Kvantitativní výzkum.
  • Pozorování.
  • Videostudie.
  • Obsahová analýza textu.
  • Škálování.
  • Rozhovor.
  • Kvalitativní výzkum.
  • Metody kvalitativního výzkumu.
  • Zpracování a prezentace výzkumných dat.
Literatura
    povinná literatura
  • CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 stran. ISBN 9788024753263. URL info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva - Vendula Hlavatá. Druhé, rozšířené česk. Brno: Paido, 2010, 261 stran. ISBN 9788073151850. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
    doporučená literatura
  • MAŇÁK, Josef, Štefan ŠVEC a Vlastimil ŠVEC. Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido, MU, 2005, 134 s. ISBN 80-210-3802-0. info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, 78 s. 188. ISBN 80-7315-078-6. info
  • SPOUSTA, Vladimír, Josef MAŇÁK, Jan ŠŤÁVA a Zdeňka DOHNÁLKOVÁ. Vádemékum autora odborné a vědecké práce (se zaměřením na práce pedagogické). 1. vyd. 2000, 1. dotisk 2001. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2000, 158 s. ISBN 80-210-238. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum : uvedení do teorie a praxe. 1. vydání. Praha: Karolinum, 1995, 132 stran. ISBN 8071841323. info
  • KERLINGER, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
    neurčeno
  • STOJAN, Mojmír. Přehled obecných pedagogických kategorií. Vyd. 2., dopl. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2003, 60 s. ISBN 8072043234. info
Výukové metody
Výklad, přednáška, teoretická výuka kombinovaná s praktickými příklady.
Metody hodnocení
Prezenční studium:
Seminář je hodnocen z průběžných úkolů. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
V semináři/cvičení jsou povoleny 3 absence.
Kolokvium: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní kolokvium podle osnovy předmětu.

Kombinované studium:
Studenti odevzdávají průběžné úkoly. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Výuka může probíhat bezkontaktně
Kolokvium: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní kolokvium podle osnovy předmětu.

CŽV studium:
Studenti odevzdávají průběžné úkoly. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Výuka může probíhat bezkontaktně
Kolokvium: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní kolokvium podle osnovy předmětu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.