IVp003 Praktické postupy při výuce dítěte s poruchou autistického spektra nebo jiným neurovývojovým postižením

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Bc. Lucie Mudroch Lukášová, M.Sc. (přednášející)
Mgr. Lucie Vozáková (přednášející)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (pomocník)
Poskytovatelé Specifické podpory výuky
Mgr. et Mgr. Bc. Pavla Wernerová (přepisovatel)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IVp003/01: Út 17:00–18:50 učebna 76, L. Mudroch Lukášová, L. Vozáková
Předpoklady
V případě nízkého počtu zapsaných studujících nebude předmět vyučován.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
předmět má 38 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět je veden behaviorálními analytičkami s mezinárodní certifikací BCBA (Board Certified Behavior Analyst), které ve své praxi pracují s dětmi s neurovývojovou poruchou. Cílem předmětu je představit studentům vybrané behaviorální postupy, které lze využít při rozvoji komunikačních dovedností a při intervenci zaměřené na chování. Předmět volně navazuje na předmět Behaviorální přístupy v učení (jeho předchozí absolvování není podmínkou), zaměřuje se však převážně prakticky na nácvik základních dovedností a technik užívaných u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v rámci behaviorálních intervencí v domácím prostředí, ve škole nebo v centrech rané intervence.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen:
- měřit a zaznamenávat data o chování a učení dítěte a provádět jejich jednoduchou analýzu
- aplikovat základnípravidla a postupy behaviorálníanalýzy při přímé práci s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- navrhnout řešení v situacích s méně závažným problémovým chováním
Osnova
  • Základní pojmy behaviorální analýzy používané v praxi.
  • Měření a záznam dat o učení a chován.
  • Postupy při učení dovedností - učení v přirozeném prostředí (NET), intenzivní učení (ITT).
  • Používání dopomoci při učení (promptů).
  • Tvarování a řetězení při učení každodenních dovedností.
  • Analýza funkcí chování, antecedentní intervence, diferencované posilování a vyhasínání.
  • Základní postupy při redukci problémového chování.
Literatura
    povinná literatura
  • Baer, D. M., Wolf, M. M., Risley, T. R. (1968) Some current dimensions of applied behavior analysis. Journal of Applied Behavior Analysis, 1, 91–97.
  • BARBERA, Mary Lynch a Tracy RASMUSSEN. Rozvoj verbálního chování. Jak učit děti s autismem a jinými neurovývojovými poruchami. 4. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2023, 207 s. ISBN 978-80-210-9212-9. info
  • COOPER, John O., Timothy E. HERON a William L. HEWARD. Applied behavior analysis. Second edition. Harlow: Pearson, 2014, iv, 751. ISBN 9781292023212. info
Výukové metody
seminář, workshop
Metody hodnocení
Aktivníúčast na praktických seminářích, písemné vypracování plánu učení, kolokvium.
Konkrétní požadavky k individuálním pracím (rozsah, obsah, termíny odevzdání) budou zveřejněny ve studijních materiálech. Vypracované úkoly student vloží do odevzdávárny v IS MU, příp. bude prezentovat na semináři (dle pokynů). Vyučující ke zpracovaným úkolům poskytne zpětnou vazbu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2024, jaro 2025.