NJ_M230 Integrovaná didaktika jazyků

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející), Mgr. Helena Hradílková (zástupce)
Mgr. Helena Hradílková (cvičící)
Garance
PhDr. Alice Brychová, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_M230/01: Čt 13. 4. 15:00–17:50 učebna 42, Pá 14. 4. 15:00–17:50 učebna 42, A. Brychová, H. Hradílková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
předmět má 25 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit studentům učitelství cizích jazyků integrovanou jazykovou didaktiku, která umožňuje ve výuce jednotlivých cizích jazyků navazovat na znalosti jiných jazyků a rozvíjet interkulturní kompetenci. Témata: Mnohojazyčnost, vícejazyčnost: definice a zakotvení v SERR metodické přístupy k rozvoji vícejazyčnosti a interkulturní komunikační kompetence Aplikace metodických přístupů ve výuce a výukových materiálech
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - identifikovat hlavní rysy vícejazyčnosti a interkulturní kompetence - vysvětlit podstatu a cíle integrované didaktiky - umět aplikovat principy integrované didaktiky a rámce pro plurální přístupy a vnímání kultur REPA do praxe jazykové výuky - umět navrhovat a pracovat s výukovými materiály v integrovaném přístupu k jazykům
Osnova
  • Vícejazyčnost nebo integrativní didaktika: cíle jazykové a vzdělávací politiky a jejich konkretizace ve výuce pro všechny žáky - Koncepce pluralitního přístupu k jazykům a kulturám je představena a ilustrována výukovými materiály - klíčové zásady jazykové a vzdělávací politiky Rady Evropy Evropy a Evropské unie jsou představeny - Referenční rámec pro pluralitní přístupy k jazykům a kultur* (REPA) je popsán - Představí se další projekt (doba trvání 2020-2023) Evropského centra pro zahraniční vztahy a jazyky (European Centre for Foreign languages) ve Štýrském Hradci, jehož cílem je formulovat kompetence učitelů pro výuku cizích jazyků - využití pluralitních přístupů a vytvoření vzorových materiálů pro rozvoj těchto kompetencí v počátečním vzdělávání nebo v rámci dalšího vzdělávání.
Literatura
  • https://carap.ecml.at/CARAPinCzechRepublic/Datab%C3%A1zeFREPA/tabid/3265/language/de-DE/Default.aspx
  • https://carap.ecml.at/
  • ZERZOVÁ, Jana. Intercultural Development Inventory®, version 3 - nástroj pro měření rozvoje interkulturní kompetence. In Pešková Michaela, Kubíková Kateřina. Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2016, s. 33-40. ISBN 978-80-261-0666-1. info
  • PEŠKOVÁ, Karolína. Interkulturní kompetence v rámci globální výchovy ve výuce cizích jazyků. In Petr Knecht, Tomáš Janko. Bulletin Institutu výzkumu školního vzdělávání PdF MU 2011. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 24-28. ISBN 978-80-210-5749-4. info
Výukové metody
přednáška a workshop
Metody hodnocení
písemné shrnutí nejzajímavějších poznatků
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Přednáška a workshop bude probíhat ve třech jazycích: německy, anglicky, francouzsky a bude tlumočen i do češtiny. Přednášející je pan prof. Michel Candelier, který je emeritním profesorem na univerzitě v Le Mans ve Francii a dnes se věnuje především didaktice vícejazyčnosti a podmínkám jejího zavádění. Koordinoval několik evropských projektů, včetně programu Evlang (Éveil aux Langues) financovaného Evropskou komisí a programu CARAP/REPA (Cadre de référence pour les approches plurielles / Framework of reference for plural approaches to languages and cultures), který vytvořila Rada Evropy. Je čestným předsedou několika profesních sdružení, například "Mezinárodní společnosti pro vzdělávání a jazykovou a kulturní rozmanitost" (EDiLiC) a Mezinárodní federace asociací učitelů cizích jazyků FIPLV.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/NJ_M230