PdF:PS_0004 Kariérní poradenství - Informace o předmětu
PS_0004 Úvod do kariérního poradenství
Pedagogická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Bc. Martina Milotová (cvičící)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- PS_0004/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. M. Milotová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15 - Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-AJ3S) (2)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CJ3S)
- Dějepis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-DE3S)
- Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FJ3S) (2)
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FY3S)
- Galerijní pedagogika a zprostředkování umění (program PdF, N-GAL2S)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-HV3S)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CH3S)
- Logopedie (program PdF, B-LOG)
- Logopedie (program PdF, N-LOG)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA3S)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-NJ3S) (2)
- Občanská výchova a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-OV3S)
- Přírodopis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-PR3S)
- Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-RJ3S) (2)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-SOCP) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP)
- Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol (program PdF, N-SP2)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S)
- Technická a informační výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TE3S)
- Učitelství anglického jazyka pro základní školy (program PdF, N-AJ2) (2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy a se specializací na žáky s odlišným mateřským jazykem (program PdF, N-CJC2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-CJ2)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, N-DE2)
- Učitelství francouzského jazyka pro základní školy (program PdF, N-FJ2) (2)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-FY2) (2)
- Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-HV2S)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-CH2) (2)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-MA2)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-NJ2) (2)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-OV2)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-PR2)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-RJ2) (2)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-TE2)
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-VZ2)
- Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy (program PdF, N-VV2S) (2)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZE2)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VZ3S)
- Výtvarná výchova a vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VV3S) (2)
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-ZE3S)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu bude přiblížit studentům multidisciplinární obor kariérového poradenství. Ukážeme studentům, co obnáší práce kariérového poradce na základních a středních školách, ale také, jak může vypadat práce s dospělou klientelou.
- Výstupy z učení
- Posluchači budou seznámeni s moderním pojetím kariérového poradenství, které v současném, rychle se měnícím světě, začíná nabývat na významu a důležitosti.
- Osnova
- Výuka proběhne ve třech blocích, které pokryjí následující témata: 1. Úvod do problematiky oboru, vysvětlení základních pojmů, pohled do historie kariérového poradenství, vývoj k současnému pojetí kariérového poradenství v celoživotní perspektivě, multidisciplinární přesahy oboru, základní teorie v kariérovém poradenství, kdo je kariérový poradce, kvalifikační požadavky pro výkon tohoto povolání, situace kariérového poradenství v Čechách, techniky na mapování profese učitele/kariérového poradce 2. Kariérové poradenství jako jedno ze specifických typů poradenství, zásady moderního poradenství, fáze poradenského procesu, etické aspekty a dilemata poradenství, specifika poradenství s dětmi a mladistvými, poradenství ve školním prostředí, obtížné a problematické situace a jak je zvládnout, kazuistiky, praktický nácvik vedení rozhovoru. problematika volby povolání a rozvoj kompetencí potřebných pro pohyb na trhu práce, informace o trhu práce, úloha kariérového poradce/školy při rozvíjení kompetencí typu: time management, plánování atd., kompetence přenositelné mezi různými zaměstnáními, praktický nácvik rozvoje kompetencí.
- Literatura
- Příručka k volbě povolání. Co by měl znát výchovný poradce na základní škole. Hlaďo Petr. Vysočina Education 2014.
- Mezinárodní příručka o metodách profesní orientace. DZS pro Centrum Euroguidance, 2013.
- Volba povolání bez předsudků. Metodika projektového dne pro základní školy. Gender Studies, o. p. s., 2014
- Potřeby znalostí a dovedností v Evropě. Výhled do roku 2020.DZS MŠMT pro Centrum Euroguidance, 2009
- Esencia práce - Alchýmia navigácie pri hladaní povolania, Diener Thomas Bratislava 2007
- Průvodce kariérou pro školy. Zpráva o efektivním kariérovém poradenství. DZS pro Centrum Euroguidance, 2012
- Výukové metody
- přednášky, domácí studium, diskuse
- Metody hodnocení
- zápočet, aktivní účast (alespoň 2 bloky), seminární práce
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/PS_0004