PdF:PS_0004 Kariérní poradenství - Informace o předmětu
PS_0004 Kariérní poradenství
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Martina Ježková (přednášející)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 2. 11. 9:00–11:50 učebna 20, Pá 9. 11. 9:00–11:50 učebna 33, Pá 16. 11. 9:00–11:50 učebna 39
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu bude přiblížit studentům multidisciplinární obor kariérového poradenství. Ukážeme studentům, co obnáší práce kariérového poradce na základních a středních školách, ale také, jak může vypadat práce s dospělou klientelou.
- Výstupy z učení
- Posluchači budou seznámeni s moderním pojetím kariérového poradenství, které v současném, rychle se měnícím světě, začíná nabývat na významu a důležitosti.
- Osnova
- Výuka proběhne ve třech blocích, které pokryjí následující témata: 1. Úvod do problematiky oboru, vysvětlení základních pojmů, pohled do historie kariérového poradenství, vývoj k současnému pojetí kariérového poradenství v celoživotní perspektivě, multidisciplinární přesahy oboru, základní teorie v kariérovém poradenství, kdo je kariérový poradce, kvalifikační požadavky pro výkon tohoto povolání, situace kariérového poradenství v Čechách, techniky na mapování profese učitele/kariérového poradce 2. Kariérové poradenství jako jedno ze specifických typů poradenství, zásady moderního poradenství, fáze poradenského procesu, etické aspekty a dilemata poradenství, specifika poradenství s dětmi a mladistvými, poradenství ve školním prostředí, obtížné a problematické situace a jak je zvládnout, kazuistiky, praktický nácvik vedení rozhovoru. problematika volby povolání a rozvoj kompetencí potřebných pro pohyb na trhu práce, informace o trhu práce, úloha kariérového poradce/školy při rozvíjení kompetencí typu: time management, plánování atd., kompetence přenositelné mezi různými zaměstnáními, praktický nácvik rozvoje kompetencí.
- Literatura
- Volba povolání bez předsudků. Metodika projektového dne pro základní školy. Gender Studies, o. p. s., 2014
- Esencia práce - Alchýmia navigácie pri hladaní povolania, Diener Thomas Bratislava 2007
- Mezinárodní příručka o metodách profesní orientace. DZS pro Centrum Euroguidance, 2013.
- Průvodce kariérou pro školy. Zpráva o efektivním kariérovém poradenství. DZS pro Centrum Euroguidance, 2012
- Potřeby znalostí a dovedností v Evropě. Výhled do roku 2020.DZS MŠMT pro Centrum Euroguidance, 2009
- Příručka k volbě povolání. Co by měl znát výchovný poradce na základní škole. Hlaďo Petr. Vysočina Education 2014.
- KOŠŤÁLOVÁ, Helena a Markéta CUDLÍNOVÁ. Praktický průvodce kariérového poradce pro 21. století. První vydání. Praha: Evropská kontaktní skupina, 2015, 55 stran. ISBN 9788087993019. info
- Výukové metody
- přednášky, domácí studium, diskuse
- Metody hodnocení
- zápočet, aktivní účast (alespoň 2 bloky), seminární práce
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/PS_0004