SOk829 Environmentální výchova 1: Základy environmentální výchovy pro vychovatele

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/1/0. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Hana Mikulicová (přednášející)
Mgr. Vladislava Kolářová (přednášející)
Mgr. Hana Korvasová (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOk829/01: Pá 24. 3. 17:00–19:50 Lipka-Kamenná, Pá 14. 4. 17:00–19:50 Lipka-Kamenná, Pá 12. 5. 17:00–19:50 Lipka-Kamenná, Pá 26. 5. 17:00–19:50 Lipka-Kamenná, V. Kolářová
Předpoklady
!NOWANY( SOk827 Didaktika dramatické výchovy , SOk828 Tělesná výchova 1 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 10/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět rozvíjí hlubší pochopení principů a metod environmentální výchovy, má motivovat k osvojení a uplatňování představovaných přístupů do praxe. Cílem je hlouběji proniknout do dvou základních přístupů v oblasti environmentální výchovy - učení kontaktem s přírodou a učení se díky prožitku.
Výstupy z učení
Student vysvětlí základní ekologické pojmy
Student rozumí principům fungování základních přírodních dějů, které umožňují život na Zemi. Tyto teoretické znalosti dokáže aplikovat a převést do aktivizujících postupů učení.
Student zmapuje své okolí a představí lokality, které může využít ve své praxi pro prožitkové a zkušenostní učení. Představí potenciál zvolených území kolegům.
Student zná alespoň 5 ověřených programů a metod s environmentálním akcentem, které může využít ve své praxi.
Osnova
  • 1. Zázraky v přírodě (skleníkový efekt, fotosyntéza, dekompozice, bioklimatizace a ekosystém).
  • Shrnutí základních ekologických pojmů a environmentálních souvislostí včetně didaktických doporučení k výuce základů ekologie, environmentalistiky, globálních problémů životního prostředí a principů udržitelného rozvoje.
  • 2. Přehled a praktické ukázky osvědčených přístupů k EVVO:
  • a) Učíme se kontaktem s přírodou – témata:
  • - práce s přírodními materiály
  • - výtvarné techniky
  • - praktická pozorování přírodních jevů
  • b) učíme se prožitkem
  • - hry v přírodě
  • - bádání v přírodě
  • - senzitivní aktivity v přírodě
  • - reflektivní techniky
  • 3. Přehled a praktické ukázky osvědčených přístupů k EVVO:
  • a) Učíme se v souvislostech
  • - tematická výuka – využití metodických publikací Zlatá nit, Sedm barev duhy, Les ve škole, škola v lese, Global storylines – výuka příběhem apod.
  • b) Učíme se o a v reálném světě
  • - regionální výuka, místně zakotvené učení, Učíme se venku, globální problémy - Svět v nákupním košíku, Venkovní výuka
  • c) Učíme se vlastním zapojením
  • - projektová výuka, Ekoškola, Škola pro udržitelný život, Globe, Active Citizens aj.
  • 3. Prezentace námětů studentů
  • Praktické ukázky aktivizujících metod využitelných v EVVO od samotných studentů
Literatura
    povinná literatura
  • • JANČAŘÍKOVÁ, K. Ekologie čtená podruhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze 2013.
  • ANDREOTTI, Vanessa, Vladimír BURJAN, Jan ČINČERA, Zuzana GALLAYOVÁ, Juraj HIPŠ, Mikuláš HUBA, Fumiyo KAGAWA, Jan KRAJHANZL, Zuzana LABAŠOVÁ, Aleš MÁCHAL, Richard MEDAL, Miroslava PILÁRIKOVÁ a David SELBY. Environmentálna výchova v súvislostiach. 1. vydanie. Zvolen: Technická univerzita vo Zvolene, 2015, 267 stran. ISBN 9788022827942. info
  • SLÁMOVÁ, Pavlína. Kdo je ekopedagog? In: Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání: soubor učebních textů. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 2 s. ISBN 978-80-87604-01-4. info
    doporučená literatura
  • ŠIMONOVÁ, Petra, Jan ČINČERA, Kateřina JANČAŘÍKOVÁ a Alena VOLFOVÁ. Ekologická a environmentální výchova : pracovní učebnice pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Illustrated by Zdeněk Doležal - Jarmila Dytrychová - Stanislav Kahuda. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2013, 96 stran. ISBN 9788072384525. info
  • ŠEBEŠOVÁ, Petra a Petra ŠIMONOVÁ. Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ: tři kroky k aktivnímu vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 2013, 224 s. ISBN 978-80-262-0503-6. info
  • AUDY, Jana. Učíme se v zahradě. Vyd. 1. Kněžice: Chaloupky, 2007, 497 s. ISBN 9788026025689. info
Výukové metody
Přednáška, diskuze, simulační hry, skupinová práce, terénní výuka, vlastní prezentace studentů.
Metody hodnocení
Studenti si písemně připraví a prakticky předvedou jednu aktivitu, která bude založena na některém z představovaných přírodních dějů. Studenti představí jeden z osvědčených přístupů k EVVO.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.