PdF:SOk846 Hudebně pohybová výchova - Informace o předmětu
SOk846 Hudebně pohybová výchova pro vychovatele
Pedagogická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/2/0. 24 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- MgA. Mgr. Hana Novotná (přednášející)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOk846/01: Pá 17. 2. 9:00–12:50 učebna 20, 14:00–16:50 učebna 20, So 25. 3. 11:00–12:50 učebna 20, 14:00–19:50 učebna 20, Pá 12. 5. 14:00–18:50 učebna 20, So 13. 5. 9:00–12:50 učebna 20, H. Novotná
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Vychovatelství (jednooborový kombinovaný) (program PdF, B-VY)
- Cíle předmětu
- „Každý nemůže být tanečníkem, ale každý má právo dosáhnout vlády nad svým tělem, tím i možnosti sebevyjádření a sebejistotu pramenící ze sebepoznání.“ (E. Blažeková) Cílem předmětu je umožnit studentům blíže a uvědoměle poznat své tělo v pohybu a seznámit se s nejrůznější způsoby, jak s ním pracovat jednak pro své vlastní potěšení, jednak s dětmi. Důraz bude kladen zejména na vzájemné propojení hudebně vyjadřovacích prostředků s pohybovými, neboť právě jejich vzájemná syntéza umocňuje účinek jejich vnímání. Smyslem předmětu je zprostředkovat studentům bezpečné a tolerantní prostředí pro vlastní pohybové a hudební zkušenosti, jež je dál mohou vést k celostnímu pojímání hudebně pohybových aktivit směrem jak k oblasti osobnostního rozvoje, tak k oblasti mezi-umělecké, mezipředmětové, a především mezilidské spolupráce.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student:
- schopen aplikovat poznatky o funkci lidského těla a hudebních vyjadřovacích prostředcích do různorodých hudebně pohybových aktivit;
- seznámen s repertoárem vybraných lidových, společenských, moderně populárních písní a tanců;
- podnícen využívat k hudebně pohybové hře různorodé podněty z oblasti literatury a výtvarného umění;
- motivován uplatnit postupy vedoucí k rozvíjení hudební i pohybové tvořivosti jak ve vlastní tvůrčí činnosti, tak u svých žáků;
- veden k využití získaných poznatků a zkušeností do vlastní výuky. - Osnova
- 1. Poznáváme svoje tělo
- 2. Hudba a pohyb
- 3. Pohyb a slovo
- 4. Na lidovou notu
- 5. Letem světem hudbou tancem
- 6. Tančíme a posloucháme
- 7. I s knihou se dá tančit
- 8. Hudebně pohybové divadlo
- 9. Od pohybu k výtvarnému umění a naopak
- 10. Line dance aneb tančit v řadě může být zábava I (populární tanečně hudební směry)
- 11. Line dance II
- 12. Elementární choreografie
- Literatura
- povinná literatura
- VISKUPOVÁ, Božena. Hudba a pohyb : hudebně pohybová výchova. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1972, 164 s. info
- HURNÍK, Ilja a Petr EBEN. Česká Orffova škola: Začátky. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1969, 99 s. info
- doporučená literatura
- KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ : (didaktika hudební výchovy). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 48 s. ISBN 8021039116. info
- KULHÁNKOVÁ, Eva. Hudebně pohybová výchova : metodická příručka pro hudební výchovu ve škole. Illustrated by Patricie Koubská. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 135 s. ISBN 8071784370. info
- JENČKOVÁ, Eva. Učivo. Hradec Králové: Jaroslav Jenček - Orlice, 1996, 50 stran. info
- HERDEN, Jaroslav a Jiří KOLÁŘ. Hudba pro děti : vysokoškolská učebnice : studium učitelství pro 1. stupeň základní školy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1992, 194 s. ISBN 807066522X. info
- KURKOVÁ, Libuše a Petr EBEN. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí. 5. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 58 stran. info
- Výukové metody
- Praktický workshop: elementární hudebně pohybové hry, cvičení a nejrůznějších druhy tanců a tanečních forem bez i s využitím zpěvu, hry na nástroje a dalších pomůcek; elementární kompozice. Kolektivní výuka.
Použité výukové metody budou s ohledem na didaktiku hudební i pohybové výchovy reflektovány a analyzovány na konci každého setkání. - Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář; kolokvium uděleno za docházku (min. 80 %), aktivní účast v hodinách (rozprava nad předmětem) a zpracování zadaných úkolů.
- Informace učitele
- Další doporučená literatura:
JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Praha : Muzikservis, 1998.
GOODKIN, Doug. Play, Sing and Dance: An Introduction to Orff Schulwerk. 3. vyd. místo neznámé : Schott Music Corporation, 2013. str. 200. ISBN 1-902455.07-X.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/SOk846