PdF:SOk847 Dramatická výchova 3 - Informace o předmětu
SOk847 Dramatická výchova 3: Strukturování dramatické hry
Pedagogická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Dagmar Krišová (přednášející)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOk847/01: So 18. 2. 13:00–16:50 učebna 19, Pá 24. 3. 14:00–16:50 učebna 19, Pá 14. 4. 14:00–16:50 učebna 19, So 13. 5. 17:00–19:50 učebna 19, D. Krišová, L. Polánková
- Předpoklady
- SOk830 Didaktika dramatické výchovy && SOk840 Dramatická výchova v RVP && SOk837 Dramatická výchova v RVP
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 7/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Vychovatelství (jednooborový kombinovaný) (program PdF, B-VY)
- Vychovatelství (program PdF, B-VY)
- Cíle předmětu
- Studenti se naučí vytvářet školní dramata, strukturované tematické celky vybudované na příběhu ze života, či na základě historické události, nebo na základě literárního textu. Školní dramata umožní studentům učit se řešit problémy lidí prostřednictvím své aktivní identifikace s fiktivními rolemi a situacemi, role umožní zkoumat myšlenky, události i vztahy z jiného úhlu pohledu.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student umět: Definovat pojem školní drama. Interpretovat odbornou literaturu z oblasti školního dramatu. Plánovat a realizovat strukturu lekce školního dramatu.
- Osnova
- 1. Školní drama, strukturované drama, dětské drama
- 2. Techniky strukturování
- 3. Metody strukturování
- 4. Postavení a role pedagoga ve školním dramatu
- 5. Příprava a realizace školního dramatu
- 6. Realizace školního dramatu
- 7. Reflexe školního dramatu
- Literatura
- povinná literatura
- CLARK, Jim. Lekce pro život : drama a integrované kurikulum. Edited by Marie Pavlovská, Translated by Eva Leňová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 127 s. ISBN 9788021045804. info
- ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh : tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 1. vydání. Praha: Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, 2007, 103 stran. ISBN 9788073310967. info
- SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Vydání první. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005, 192 stran. ISBN 8086928101. info
- doporučená literatura
- ULRICHOVÁ, I. Hrajeme si s pohádkami. Praha : Portál, 2000. ISBN 80- 7178-355-2.
- Webový odkaz na www.drama.cz.
- SVOZILOVÁ, D. Strukturovaná dramatická hra. Tvořivá dramatika, 2000, č.3.
- BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů :kartotéka pro loutkáře a neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 5. vyd., v IPOS 2. Praha: IPOS-ARTAMA, 2001, 109 l. ISBN 80-7068-158-6. info
- MORGANOVÁ, Norah a Julia SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu :hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001, 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
- MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 8., rozš. vyd. Praha: Artama, 1999, 153 s. ISBN 80-7068-105-5. info
- BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky :dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Edited by Pavel Vacek. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1996, 83 s. ISBN 80-7068-070-9. info
- Výukové metody
- cvičení, metoda hry v roli, přednáška, diskuse, dramatizace, pozorování, samostatná práce
- Metody hodnocení
- Cvičení, 80% účast, ústní zkouška.
Písemné zpracování přípravy lekce DV a její ústní obhájení. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/SOk847