SOp221 Pedagogicko-psychologická diagnostika

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miroslav Filip, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOp221/01: Po 11:00–12:50 učebna 78, B. Strobachová
Předpoklady
Absolvování kognitivní, vývojové psychologie a sociální psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí s možnostmi a úskalím pedagogicko-psychologické diagnostiky, se zásadami práce s diagnostickými metodami, s užitím diagnostických metod u jednotlivých klientů. Získají přehled o základních testových a klinických metodách. Cílem předmětu je také získání praktické zkušenosti s procesem diagnostikou.
Výstupy z učení
Student po absolvování předmětu: • má přehled o hlavních oblastích diagnostiky a jejích cílech • rozumí limitům využití různých metod • kriticky hodnotí psychometrické charakteristiky diagnostických metod • aplikuje tyto vědomosti v různých diagnostických situacích • je schopen použít některé metody
Osnova
  • • Cíle pedagogicko-psychologické a pedagogické diagnostiky. Hlavní oblasti pedagogicko-psychologické diagnostiky. Diagnostika psychomotorického vývoje, nadání, smyslových schopností, specifických poruch učení, osobnosti, sociálních aspektů fungování, diagnostika a psychopatologie, diagnostika a náprava/terapie, autoevaluace. • Historický vývoj diagnostiky v psychologii a pedagogice. Diagnostika jako tvorba diagnózy a jako proces posuzování (assessment). Rizika a úskalí diagnostiky. Zásady práce s diagnostickými metodami, etické principy, kompetence. • Typy diagnostických metod. Psychometrické a klinické metody, kvalitativní a kvantitativní přístup. Výkonové testy, dotazníky, projektivní a psychosémantické metody. • Výkonové testy. Nároky kladené na testy, jejich vyhodnocování a administraci – validita, reliabilita, objektivita. Úrovně měření, normy. Klasická teorie testů. Testy didaktické a testy inteligence. • Dotazníkové metody. Validita a reliabilita dotazníků. Způsob práce s dotazníkovými daty. Limity využití dotazníků. • Klinické a kvalitativní postupy. Anamnéza, rozhovor, pozorování, posuzovací schémata. Postupy při registraci a uchování informací, interpretační rámec. • Text jako diagnostický materiál. Volné vyprávění (narace), využití podnětového materiálu (nedokončené věty, slovníkové a asociační postupy). • Analýza produktů. Kresba a hra v diagnostice. Normativní a projektivní přístup k práci s kresbou. • Projektivní metody. Psychosémantika, individuální tvorba významu. • Sociometrie, posuzování sociální pozice a psychosociálního zázemí klienta.
Literatura
  • SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015, 792 s. ISBN 978-80-262-0899-0. info
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 343 s. ISBN 9788073576790. info
  • TER LAAK, Jan. Psychologická diagnostika. Jak řešit otázky klientů : Průvodce pro studenty, výzkumníky a praktické diagnostiky. I. Historie, principy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 174 s. ISBN 978-80-210-8036-2. info
  • URBÁNEK, Tomáš, Denisa DENGLEROVÁ a Jan ŠIRŮČEK. Psychometrika : měření v psychologii. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 319 stran. ISBN 9788073678364. URL info
  • SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. Vyd. 3., V nakl. Portál 2. Praha: Portál, 2005, 342 s. ISBN 807367050X. info
  • GOULD, Stephen Jay. Jak neměřit člověka : pravda a předsudky v dějinách hodnocení lidské inteligence. Praha: Lidové noviny, 1998, 436 s. ISBN 8071061689. info
  • HRABAL, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 199 stran. ISBN 8024603195. info
  • UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta : výtvarný projev a psychický život dítěte. 5., přeprac. a dopl. vyd.,. Praha: Portál, 2002, 125 s. ISBN 8071785997. info
  • PETERSON, Linda Whitney a Milton Edward HARDIN. Děti v tísni : příručka pro screening dětských kreseb. Vyd. 1. Praha: Triton, 2002, 141 s. ISBN 8072542370. info
Výukové metody
Přednášky, práce s diagnostickými nástroji (testy), skupinová diskuse
Metody hodnocení
Semestrální úkol (administrace vybraných diagnostických metod, sepsání zjištění), zkouška
Informace učitele
Ditrich,P.: Pedagogickopsychologická diagnostika.HaH, Jinočany 1993 Hrabal,V.: Diagnostika. Karolinum,Praha 2002, ISBN 80-246-0319-5 Svoboda, M.:Krejčířová D.;Vágnerová M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál, Praha 2001 Svoboda, M.: Psychologická diagnostika dospělých. Portál, Praha 1999 Koluchová,J.;Morávek,S.: Psychologická diagnostika dětí a mládeže. UP, Olomouc 1990 Mareš,J.: Styly učení žáků a studentů.Portál,Praha 1998 Mareš,J.: Psychodiagnostika podporovaná počítačem.ÚIV,Praha 1992 Davido, Roseline: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Portál, Praha, 2001. Uždil, Jaromír: Čáry, klikyháky, paňáci a auta.SPN, Praha, 1975. Peterson, L. W., Hardin, M. E.: Děti v tísni. Triton, Praha, 2002.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024.