SP0040 Education of Individuals with Intellectual Disabilities

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP0040/Prez01: St 13:00–14:50 centrum, B. Bazalová
SP0040/01: Pá 24. 3. 8:00–13:50 učebna 56, Pá 14. 4. 8:00–13:50 učebna 56, B. Bazalová
Předpoklady
The orientation in the field of intellectual disability in the range of bachelor's degree, a good orientation in the education system, pupils with intellectual disabilities, including educational programs.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 14 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 3/14, pouze zareg.: 0/14, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/14
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The goal of the course is to adopt the current concept of terminology in the area of pedagogy of people with intellectual disabilities, current insights and possibilities of special educational diagnostics, system of education of pupils with intellectual disabilities, including inclusive education.
Výstupy z učení
At the end of the course student will be able to:
- have a general knowledge from the area of pedagogy of people with intellectual disability;
- apply the approaches to education of pupils with intellectual disability.
Osnova
  • Legislative framework for education of children and students with special educational needs in the Czech Republic. Curricular documents. Support measures. Educational and psychological counselling services. Students with intellectual disabilities in education. Conditions for education of students with disabilities in primary schools. Individual support strategies and self-regulatory learning for students with intellectual disabilities. Specifics in teaching approaches to students with mild intellectual disabilities.
Literatura
  • Bartoňová, M. (2014) Students with intellectual disability in inclusive education settings. Brno: Masaryk University.
  • Bartoňová, M., Vítková, M. et al. (2017) Support measures for students with special education needs in mainstream schools in the Czech Republic and abroad. Brno: Masaryk University.
  • Bartoňová, M., Vítková, M., Vrubel, M. (2014) Inclusion in education for students with special educational needs from the perspective of research. Brno: Masaryk University.
  • Pipeková, J., Vítková, M. et al. (2015) Social inclusion of people with intellectual disabilities. Brno: Masaryk University.
Výukové metody
Interactive seminar, practical examples, discussion.
Metody hodnocení
Annotation of professional publication, whose topic will concern education of individuals with intellectual disabilities. Active participation on lectures (80 %). Written test (for successful completion of this course is required 70 % correct answers).
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Detail information (literature, headings, etc.) will be given at the beginning of the course by lecturer.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.