PdF:SP2922 Základní diagnostické postupy - Informace o předmětu
SP2922 Základní diagnostické postupy v oboru zraková terapie
Pedagogická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/2/0. 2 bloky pro kombinované studium. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP2922/KombiSem01: So 18. 2. 8:00–13:50 učebna 38, Pá 24. 2. 14:00–19:50 učebna 38, V. Linhartová, M. Vrubel
SP2922/PrezSem01: každou sudou středu 8:00–11:50 učebna 39, M. Vrubel - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Specializace 2 - oftalmopedie) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základními diagnostickými metodami vyšetření funkčního vidění u dětí se zrakovým postižením, dospělých a seniorů se zrakovým postižením a osob s kombinovaným postižením. Studenti se seznámí s medicínskými i speciálně pedagogickými testy na vyšetření zrakové ostrosti, zorného pole, kontrastní citlivosti, barvocitu a dalších zrakových funkcí. Studenti se naučí tyto testy využívat. Studenti se seznámí s činností zrakových terapeutů.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- definovat působnost a rozsah práce zrakového terapeuta včetně legislativního ukotvení
- orientovat se v diagnostických metodách vyšetření zrakových funkcí u dětí a dospělých se zrakovým postižením a osob s kombinovaným postižením
- základním způsobem vyšetřit zrakovou ostrost, zorné pole, kontrastní citlivost, barvocit a další zrakové funkce
- využívat speciálně pedagogické diagnostické testy zrakových funkcí - Osnova
- Zraková terapie – definice a legislativa
- • Definice zrakového postižení
- • Vývoj zrakových funkcí
- • Zraková ostrost – definice a diagnostika
- • Zorné pole – definice a diagnostika
- • Kontrastní vidění - definice a diagnostika
- • Barevné vidění - definice a diagnostika
- • Poruchy binokulárního vidění - definice a diagnostika
- • Správná funkce zrakových center - definice a diagnostika
- • Diagnostika zrakových funkcí – konzervativní postupy, metodika Lea Hyvärinen, alternativní způsoby vyšetřování
- • Speciálně pedagogické diagnostické testy
- Literatura
- povinná literatura
- VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
- Výukové metody
- přednáška, video, diskuse, simulace
- Metody hodnocení
- Písemný test v polovině semestru, závěrečná ústní zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/SP2922